10.1.10

Og DA - var det vel på tide med nyttårsforsetter



Nå var jo jeg egentlig så "lur" at jeg begynte med nyttårsforsettene mine allerede i god tid før jul. For så å (selvfølgelig) oppleve at de svant mer og mer hen jo nærmere jul vi kom. Og det eneste av forsettene jeg kan si å ha fulgt opp så langt i det nye året, er å ta tran. Én gang...

Men er det på ETT område jeg er stadig optimist, er det på "å bli et nytt og bedre menneske"-området. Og jeg er ikke av typen som starter et nytt år uten gode hensikter! Det hadde selvfølgelig vært deilig å være en som kunne si at "nei, jeg trimmer nok, spiser sunt og har fullstendig kontroll over tidsbruk og økonomi, så jeg trenger ikke å ha forsetter". Vel, jeg er ikke helt der. Jeg ser et stort forbedringspotensiale på de aller fleste fronter. 

Forsetter 2010:

1. Det første punktet på lista mi må være at jeg må bli uendelig mye flinkere til å planlegge. Både kortsiktig og langsiktig. Ikke bare lage lister, men prøve å følge dem også. (Under dette ligger også å prøve å få bukt med prokrastineringsproblemet mitt...)

2. Få mer søvn. Satte opp som forsett før jul at jeg skulle prøve å komme meg i seng innen klokka 23.00. Men jeg må bare innse at klokka elleve er for tidlig for meg. Derfor, nytt forsett. Være i seng innen midnatt så lenge det er arbeidsdag dagen etter.

3. Ta tran. Dette burde ikke være vanskelig i det hele tatt!

4. 5 om dagen. Dette burde det heller ikke være store problemer med å gjennomføre.

5. Gå! En halvtime fem ganger i uka kan da ikke være vanskelig å få til? For øyeblikket er det trolig lett å skylde på kulde etc., men ærlig talt, jeg har tjukk jakke og varme støvler. Støvlene har jo til og med med pigger.

6. Formålsløs pc- og nettbruk. Her ligger det et enormt forbedringspotensiale. Og det gjelder forøvrig Pia også... Tenk så mange bøker vi skal få lest og filmer vi skal få sett i stedet!

7. Gjøre noe med det hersens soverommet! Så snart permafrosten gir seg og jeg ikke fryser av meg nese og får neglesprett bare jeg titter inn, skal det rommet ryddes, tømmes og rives. For så å bygges opp til et lunt og koselig rom hvor jeg har lyst til å være. Med et fint, lite hobbyrom på kottet innenfor. Dette forsettet gjelder forøvrig minst like mye Mannen!

8. Bli sunnere! Et forsett som tidligere lå under "kunsten å si nei!". Nå er vi ikke veldig usunne til hverdags her i huset, men en ekstra lang jul merkes og nå må vi seriøst stramme inn. Og dette gjelder opptil flere av oss.

9. Lage ukemenyer! Vi klarer ikke å finne på middag uten å planlegge.

I tillegg vil jeg lese mer, se mye film, være kreativ, få bedre oversikt over økonomien (er egentlig ikke så dårlig her), lage kort, huske bursdager, reise, være kulturell, ta bilder, rydde og ordne og ha orden i huset. Og jeg har ingen planer om å blogge mindre...

2 kommentarer:

  1. Lykke til! Syns det var fine forsetter, jeg! Kanskje det å ikke ville legge seg henger sammen med soverommet? For min del har det blitt lettere å legge seg når vi fikk et ordentlig soverom.. :-). Hører du det, Mannen?

    SvarSlett
  2. Næmmen, er'u der igjen a Helly? Jeg har egentlig mer enn nok med å sitte her og passe mine egne saker, men jeg skal prøve å sette av litt tid til oppussing av dette noe kjølige soverommet i tiden som kommer. Og når jeg først setter i gang går det som kjent meget raskt...

    SvarSlett