1.1.10

Begynnelsen - med Avatar

Da var man godt i gang med 2010 selv om jeg egentlig ikke føler meg helt klar ennå. 1. januar pleier for min del å være en asketisk dag da alle nyttårsforsetter settes ut ut i livet på én gang - for så å ryke etter et par dager. I år er jeg liksom ikke ferdig med å feire jul ennå. Jeg, som pleier å fjerne julepynten omtrent i samme øyeblikk som nyttårsrakettene slukker. Det hjelper sikkert ikke at vi skal i familieselskap på "landet" i morgen. Og der pleier erfaringsmessig selv juletreet å stå framme til 20. dag jul.

Forøvrig har deler av dagen vært tradisjonstro med min mor på middagsbesøk. Og som vanlig har jeg fått spørsmål om jeg har laget all maten fra grunnen av... Og ja mamma, jeg hadde laget alt fra grunnen av. Bortsett fra å slakte kua og trampe druene til vinen... Det hender jeg tyr til Toro og jeg har fram til nå stort sett laget brun saus fra pose. Men nå har jeg til og med begynt å lage det fra scratch. Og kake baker jeg alltid, ALLTID fra bunnen av. (OK, det var årets første lille frustrasjonsutblåsning.)

Etter middagsbesøket brøt vi med vante tradisjoner og dro på kino. Og du verden, for en film vi så! Kanskje farlig å utrope den første filmen vi ser i år til årets film (og dessuten så er det vel egentlig fjorårets film det er snakk om), men det skal nok en del til for å overgå denne. Avatar er sikkert allerede godt kjent for de fleste. Filmen, som så langt er en av filmhistoriens dyreste, har blitt relativt mye omtalt den siste tiden. Og filmen er unektelig et animert mesterverk. Vi så for første gang kinofilm i 3D-format og jeg ble gledelig overrasket og ørlite skuffet på én gang. Det gledelige var at det ikke bevisst var laget effekter som skulle slenge publikum bakover i seteradene, den ørlille skuffelsen gikk på at jeg skulle ønske vi var enda mer med i for eksempel flyscener. Selve handlingen i filmen er relativt tradisjonsrik og banal med kampen mellom det gode og onde som tema. Med klare henvisninger til både menneskerett og miljøvern. Men det fungerer godt og det er heller ikke vanskelig å tro på de blå menneskelignende skikkelsene. Mitt råd er iallefall: Løp og se den! NÅ! Mens den går på kino. Og jeg må bare nevne at Idas kjæreste som var med oss i dag, så den for tredje gang...


Blå, men troverdige som bare det!

6 kommentarer:

  1. Godt nytt år :) Jeg har snoket litt i bloggen din i det siste, tar meg selv i å fnise litt her og der (eller igrunn ganske ofte), ikke nødvendigvis at det du skriver, men måten du skriver. Og hmm..dette er altså ment som et kompliment, ikke frekkhet. Jeg syns du skriver på en morsom måte :) Filmen..tja, jeg hører hva du sier og har lest om den, men...jeg lot mannen gå å se den alene (ikke alene-alene, men uten meg) og angrer igrunn ikke. Jeg er nysgjerrig på 3D-delen, men filmen i seg selv, not my kind. Tror jeg. Og selvfølgelig lager vi mat fra bunn av. Alltid. Nesten. Ha en fin dag i selskap på "landet" og beklager at jeg mistolket kommentarfeltet ditt til å være blogginnlegget mitt, hehe.

    SvarSlett
  2. Litt sen ute med nyttårshilsen, men bedre sent enn aldri? Håper det blir et fantastisk bra år for deg og din familie. :)

    Når det kommer til Avatar, så så jeg den i går. Jeg er enig med deg. En av de beste filmene jeg noen gang har sett. Nå liker jeg sånne filmer, men denne var så mye mer enn "liker". Jeg ble rett og slett litt satt ut. Får en siker plass i dvd-hylla den der.

    Mat fra bunnen av? Jeg lager brunsausen min selv, men det er ikke mer enn et par år siden jeg oppdaga at det var latterlig enkelt. Og for ikke å snakke om myyye bedre. Jeg er dog fortsatt glad for at jeg har et godt forhold til min venn Toro. God å ha spør du meg.

    Jeg ser fram til å fortsette å titte innom bloggen din gjennom 2010.

    Jeg har bare ett forsett dette året, og det er å bli en flinkere blogger, og det tror jeg kanskje jeg kan klare å holde også. :)

    Klem fra Heidi

    SvarSlett
  3. Jeg har allerede fått masse pepper for at jeg ikke har sett Avatar. Men jeg liker ikke såklate effektfilmer, og det er noe rart med øynene mine, så jeg har store problemer med å faktisk se 3D? Det er rart.
    Vi var og så Sherlock Holmes i går, og den var fornøyelig altså :) Anbefales!

    SvarSlett
  4. Nå er bloggen oppdatert! ;)

    SvarSlett
  5. Monica: Så hyggelig! Sånne kommentarer liker vi! :o) Og fortsett gjerne både med å le av og med meg! ;o) Jeg har ingenting imot forveksling av kommentarfelt og blogginnlegg! :o)

    Heidi: Det er aldri for sent å ønske noen godt nyttår! Jeg kommer sikkert til å gjøre det selv en måneds tid framover.

    Jeg ser fram til at du skal blogge mer. Jeg tror ikke jeg trenger å ha det som forsett selv. 247 innlegg i 2009 var kanskje litt i overkant? Men jeg kan prøve å bli finkere til å kommentere i andres blogger! :o)

    Kine: Kanskje du skal gi Avatar en sjanse? Filmen er så pen! Animasjonen er så fin. Og jeg likte godt reaksjonene og lydene til de blå. Linn så den i 2D og syntes den var fin for det. Jeg vil påstå at Avatar ikke har effekter for effektenes skyld, de er bare en del av handlingen. Og Alice in Wonderland kommer også i
    3D. Det ble jeg ikke klar over før i går. Og den skal du sikkert se?

    Sherlock står på planen, men vi skulle hatt med oss Luftslottet først. Og New Moon...

    Line: Og jeg har lest! ;o)

    SvarSlett
  6. Da er Avatar sett, og den var så absolutt verdt kinobesøket! :) Så den i 3D, og der ble en ny og spennende erfaring rikere. Dog litt sliten i "ævva". :D

    SvarSlett