3.1.10

Filmer 2009 - del 1


Og dermed var man kommet til årets filmer. Og jeg vil vel påstå at 154 sette filmer i løpet av et år er et respektabelt antall. 43 av filmene er 1001-filmer (blå), mens 20 av filmene er av en eller annen grunn funnet verdige til å bli sett om igjen (grå). Kommer til å skrive kommentarer ved de fleste filmene, men tar det litt etterhvert.

1.12 Angry Men - Alle rettsdramaers far! Film fra 1957 med Henry Fonda i en av rollene. Veldig bra!

 2. 17 again - Tja. Litt småmorsom kommedie som ikke funker helt. Zack Eron er forstyrrende pen, sånn som Rob Lowe på 80-tallet og Brad Pitt på 90-tallet.

3. 2001 - en romodyssé - OK, en klassiker av en romfilm. Men du verden, dette må da være en av tidenes mest kjedelige filmer?

4. 2012 - Jeg liker katastrofefilmer og jeg har veldig sans for John Cusack. Her er det filmeffekter av høy klasse, men åh! jeg er så lei av "i siste sekund"-filmer! Hvorfor må våre helter alltid være de aller siste som kommer seg unna i nøyaktig det øyeblikket jorda brister under dem. Men absolutt en severdig film.

5. 88 Minutes - Thriller med Al Pacino i hovedrollen. Sovnet fra den flere ganger før jeg klarte å se hele. Og siden jeg ikke klarer å huske hvordan den sluttet, var den neppe veldig bra.

6. A Christmas Carol - Flott animasjonsfilm med Jim Carrey i flere av rollene. Veldig effektfull selv om vi bare så den i 2D-utgaven.

7. A Pocket Full of Rye - Agatha Christies Miss Marple.

8. A Room with a View - Langsomt kjærlighetsdrama.

9. Alle elsker Mary(r) - Småfestlig komedie med Ben Stiller og Cameron Diaz.

10. Alt om min mor - sammensatt drama av Pedro Almodóvar. En av få filmer jeg har likt Penélope Cruz i.

11. America's Sweethearts(r) - Stjernespekket rolleliste, men tja...

12. American Dreamz - Stjernespekket rolleliste her også. Men jeg må innrømme at jeg knapt husker filmen.

13. American History X(r) - Edward Norton er nesten alltid verdt å se. American History X er en film man MÅ se. Sterk!

14. Australia - Jeg trodde først at det var en komedie jeg satt og så på. Kidmans rolletolkning var merkelig, spesielt på begynnelsen av filmen. Det tok litt tid før jeg skjønte at filmen faktisk omhandlet et alvorlig tema. Nedtur.

15. Babettes gjestebud - mat og streng religion.

16. Barbarenes invasjon -  Alvorlig syk mann samler familie, venner og tidligere elskerinner i skjønn forening rundt seg.

17. Benjamin Button - En slags Forrest Gump-kopi. Ikke like vellykket, men severdig.

18. Beverly Hills Chihuahua - Nei, nei nei! Og nei!

19. Bewitched - Nok en film jeg ikke husker noe særlig av. Sikkert med god grunn. Med Nicole Kidman og Will Ferrell.

20. Body of lies - Grei action med Lenardo DiCaprio.

21. Bonnie and Clyde - Hemningsløs gangsterfilm med Warren Beatty og Faye Dunaway.

22. Borat - Borat er ikke veldig nær kanten, han er milevis over den. Til tider hysterisk morsom.

23. Bruder i krig - Vær så snill! Ikke lag sånne filmer. La iallefall meg slippe å se dem!

24. Burn After Reading - Relativt festlig kommedie med forvekslinger og overraskelsesmoment.

25. Carrie - Unødvendig blodig skrekkfilm med spekulativ dusjscene på begynnelsen.

26. Casablanca - Klassiker med Ingrid Bergman og Humphey Bogart.

27. Changeling - Drama basert på en sann historie om en kvinne som kjemper mot myndighetene i en forsvinningssak.

28. Chihiro og heksene

29. Citizen Kane - skal være en av tidenenes store filmer. Jeg synes den mest er kjedelig.

30. Cleaner

31. Clockwise - Litt utdatert engelsk komedie med John Cleese i hovedrollen.

32. Coraline - Herlig og skummel animasjonsfilm i stop-motion-teknikk.

33. De usynlige - Rett og slett et fantastisk, norsk drama som omhandler dype følelser og menneskelige reaksjoner.

34. Den franske løytnants kvinne - Kjærlighetsdrama som spilles på to plan.

35. Den magiske leketøysbutikken - Filmen har både materiale og mulighet, men klarer ikke å utnytte det potensialet den har.

36. Den siste revejakta
37. Dinotopia
38. Down in the Walley
39. Dracula
40. Dracula
41. Drageløperen - Jeg synes boka var bedre. Vet at flere er uenige med meg.

42. Dumbo - Ikke Disneys beste. Har en surrealistisk drømmescene midt i filmen.

43. Edward saksehånd(r) - Nok en Edward å elske!
44. Elf(r)
45. En langvarig forlovelse
46. En shopoholikers bekjennelser
47. Engler og demoner
48. Eragon
49. Eventyr i New York(r)
50. Fanny og Alexander - Husker jeg så denne som tv-serie da jeg var yngre. Og jeg syntes den var kjempeskummel. Nå syntes jeg ikke den var like skummel, men handlingen irriterte meg. Og jeg klarer ikke å huske hvordan den sluttet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar