29.3.10

Ullegg

Etter en seanse med noen juleengler for et par år tilbake, bestemte jeg meg for at jeg ALDRI noensinne skulle nålefilte igjen. Men "aldri" er vel ikke et konstant begrep?

Iallefall, med halv pris på hobbypakker på Kid, faller man for fristelsen til å prøve igjen. Og med bare to egg i pakka, føles det adskillig mer overkommelig enn de 12 englene (eller muligens bare sju...) jeg var nødt til å lage sist.


Det er egentlig ganske enkelt å nålefilte. Man bare surer litt ull rundt isopor og foretar så en massiv prikking med nål på ulla slik at den filtrer seg sammen og fester seg til isoporen. (Man trenger egentlig ikke isopor, ulla filtres om man bare lager en kule av ull og prikker den med nål også. Men det tar MYE lengre tid - hersens engler...)


Og resultatet kan ende opp som dette her. Oransje egg med gule dotter er laget av mor selv, mens Pia gjorde seg mer flid med oppgaven og laget et intrikat mønster.

4 kommentarer:

  1. Fine egg! Men jeg innbiller meg at det er enklere å male egg på gamlemåten! Det gjorde vi alle fall her!

    SvarSlett
  2. De ble skikkelig fine! Sånn gulefest hørtes forresten veldig kult ut. God gul påske!

    SvarSlett
  3. Innom for å ønske deg og dine en riktig god påske. Flotte filtegg, og den gulefesten hadde vært moro å vært på.

    I dag drar ungene med pappan sin til Oppdal, så mor har dermed ganske så mange fridager til rådighet. Noen av dem skal jeg til og med tilbringe på ski. Jeg har ikke gått på ski siden 97 eller var det 98? Kan bli humor det. :))

    Har kommet over en etsybutikk som må være midt i blinken for ugleinteresserte deg. Mye jeg kunne tenkt meg der, men er ikke sikker på om de sender til Norge? Uansett mye fint å se på.

    http://www.etsy.com/shop/CosmicFirefly?page=1

    Ha en flott påske videre, og happy god gul!

    Klem fra Heidi

    SvarSlett
  4. HH: Vi rakk aldri gamlemåten i år, gitt...

    Elisabeth: Gulefest kan anbefales! Vel overstått får jeg vel si. ;o)

    Heidi: Koselig å høre fra deg! Og veldig mye fine ugler! Tror etsy for det meste sender til Norge. :o)

    SvarSlett