6.3.10

Fra såpekokeriet

I mangel av noe bedre å gjøre(?) har jeg i dag bedrevet litt såpeeksperimentering. Burde ha ventet til dagslys med å ta bilder, men vi kjører på:

1. Første såpe er laget med blank såpebase og lavendelduft. Hadde i altfor mye lillafarge  sånn at såpene ble nærmest svarte. Ikke lett å se at det er blandet inn tørket lavendel i såpen. Dessuten har jeg funnet ut at lavendel ikke er favorittduften.


2. Såpe nummer to skal være effektfull mot mygg. Godt å være forberedt! Blank såpebase tilsatt grønn farge og like deler eukalyptus-, sitron- og lavendelduft.


3. Kokossåpebase var vanskeligere å smelte enn de andre såpebasene. 200 g såpebase tilsatt 1/2 ts honning og 2 ts kli skal ha en mykgjørende og svakt slipende effekt.


4. Dagens såpedessert! Hvit såpebase tilsatt vaniljeduft lagvis med blank såpebase tilsatt rødfarge og jordbærduft. Lukter deilig som et sukkertøy!


5. Den ultimate julesåpe? 200 g blank såpebase tilsatt 1/2 ts kanel og appelsinduft. Jeg var egentlig litt skeptisk, men såpen lukter veldig godt!

4 kommentarer:

  1. Jøss, må si du var effektiv såpekoker i går !Nå må du bare huske å bruke dem også;)

    SvarSlett
  2. Kanskje det er julegaver jeg har begynt å produsere? ;-)

    Neida, driver mest og tester ut. Bruker kaffe/sitronsåpa jeg lagde forrige runde som kjøkkensåpe. Den er veldig effektiv mot lukt! :o)

    SvarSlett
  3. Øyvind ønsker seg lavendelsåpe, og kokosmassebasesåpe sier han! jeg bare overbringer ønskene:P

    SvarSlett
  4. Tonje: Lavendelsåpe kan han få, kokosmassebaseklioghonningsåpe skal jeg iallefal teste ut selv først! ;o)

    SvarSlett