15.3.10

Før og nå

At tidene forandrer seg er udiskutabelt. Og for å si det sånn, kanskje ikke alltid til det verre. Jeg kom over noen gamle ukeblader fra begynnelsen av 60- og begynnelsen av 70-tallet som har ligget her og støvet ned en stund. Jeg hadde egentlig tenkt å kaste dem, men etter å ha bladd litt, fant jeg ut at de har såpass stor affeksjonsverdi at de kanskje er verdt å ta vare på.

Den gang som nå hadde ukebladene bli ny-spalte og i Alle Kvinner fra 1974 var det Eldbjørg sin tur til å bli oppgradert. Dette er altså etter-bildet hvor damen har blitt antrukket i beige langbukser, vest til 95,- kr og bluse til 119,- kr. Og så over til 1000-kroners spørsmålet: Er det noen som tør tippe damens alder?

Eldbjørg moteriktig antrukket etter 70-tallets normer.

Edit: Dere som har kommentert innlegget har selvfølgelig forbausende rett. 19 var kanskje litt ungt, men Eldbjørg som er antrukket omtrent som min mor på 74 kunne finne på å kle seg, er hele 34 år gammel. Nå skrives det i artikkelen at ukebladet la opp til en ung og smart mote! Det er også forbausende hvor ofte det trekkes fram at damen har fyldig og vanskelig fasong. Tror ikke det hadde blitt skrevet på den måten i dag.

Moren min var forøvrig 32 da jeg ble født. Hvis hun fulgte den unge og smarte moten, er det kanskje ikke til å undres over at noen lurte på om hun var bestemoren min?

5 kommentarer:

  1. Med tanke på hva jeg ble kledd i på 70-tallet, vil jeg tippe sånn rundt 35?

    SvarSlett
  2. Eldbjørg ser ut som hun er noenogseksti, men er sikkert bare nitten...
    Nei, da, men hun er HELT sikkert yngre enn meg - jeg hadde jo vært ei gammal kjerring...

    SvarSlett
  3. Min første innskytelse var også 19!

    SvarSlett
  4. Siden du spør er hun sikkert cirka 30 mens vi alle er enige i at hun ser ut som 50 -60 år. Tenk på alle lærerne som man "alltid" synes var gamle - og som fortsatt ikke er så mye eldre når man møter dem nå;)

    SvarSlett