18.3.10

Eventyrland?


Det er egentlig litt underlig at historien kalles Alice i eventyrland siden stakkars Alice egentlig befinner seg i et mareritt! Men dette er en digresjon allerede før jeg har begynt å fortelle om filmen...

I anledning bursdag, dro vi tirsdag på kino for omsider å se Alice in Wonderland. En film flere i familien hadde gledet seg lenge til å se. Vi valgte å se den i 3D-versjon, selv om det koster skjorta for en familie på fem. (Pluss på en middag på Egon og man har fort vinka farvel til et par tusenlapper.)

Hadde Alice vært den første 3D-filmen jeg hadde sett, hadde jeg trolig vært fra meg av begeistring. For 3D er fascinerende og effektfullt. Og det er pent selv om det til tider også er litt marerittaktig. Men så var det historien da. Av en eller annen grunn så blander jeg sammen Trollmannen fra Oz og Alice, men sistnevnte er altså den hvor Alice faller gjennom et hull i bakken og havner i riket der Hjerterdronningen regjerer og belønner all motstand med hodeavkutting. Og forøvrig får jeg egentlig ikke særlig tak i historien bortsett fra at det dreier seg om kampen mellom det gode og det onde.

 Johnny Depp har flere ganger før spilt sære figurer, så intet nytt her egentlig. Alan Rickman er behagelig tilstede som kålorm. (Jeg likte Dagbladets omtale der de beskriver stemmen hans som fløyelssarkastisk!) Filmen i seg selv er slett ikke dårlig. Det er bare det at den liksom mangler litt. Det tar aldri helt av og man venter på en måte på noe mer, selv om jeg ikke klarer å definere hva det er. At Mannen duppet av et par ganger under filmen, er kanskje ikke spesielt god reklame. Men da snakker vi om en mann som lett sovner med fingrene på piltastene mens han surfer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar