5.8.09

Tortur, kunstkjøp og slitne bein

Og vi går og vi går og vi går. Selv om sentrum av Praha strekker seg over et ganske begrenset område og det er grei gåavstand til det meste, har vi for lengst innsett at vi ikke kommer til å rekke over en brøkdel. Selv om vi altså går og går og går. Og går litt til. Og blir veeeldig slitne i beina. I dag var vi gående i ett fra klokka ti til klokka tre og selv lunsjen ble inntatt gående. Alt for å få med seg mest mulig.

Har forresten begynt å få med meg at Tsjekkia har fostret en del store berømtheter. Det dukker opp statuer både her og der:

En av mange kjentfolk fra Tsjekkia, er representert ved Antonin Dvorak.

I tillegg til den berømte Karlsbroen, er det nå til dags flere andre broer som går over elven Moldau.

En av mange broer som går over elven Moldau.

En av de mange store severdighetene i Praha er den gamle jødiske kirkegården. Kirkegården er ikke spesielt stor i utstrekning, men man regner med at opptil 100 000 personer kan være gravlagt der i opptil så mange som 12 lag. Det skal være noe sånt som 12 000 synlige gravsteiner på kirkegården. Jeg må innrømme at stedet gjorde sterkt inntrykk på meg.

Et sant kaos av gravsteiner. Hvis det ikke spøker her, spøker det ingen steder!

I Praha er det et vel av tilbud når det gjelder turistguiding. Vi har sett veteranbiler, hestekjerrer, sykkelturer og minibusser. I dag så vi så langt et av de mest originale tilbudene. Vet ikke hva jeg skal kalle det en gang. Sirkelsykkel?

Også en måte å bli guidet rundt i Praha by på.

Karlsbroa er tidligere nevnt og er en vakker bro påbegynt bygget i 1357. Akkurat for øyeblikket foretas det omfattende restaureingsarbeid der. Broa er tilholdssted for kunstnere av forskjellig art og vi fikk kjøpt med oss opptil flere kunstverk.

Broa er for øyeblikket ikke fullt så vakker som den kan være, men det var absolutt liv og røre der.

Rett ved Karlsbroa ligger torturmuseet, noe min litt perverse familie gjerne ville ha med seg. Kanskje bortsett fra min noe sarte 11-åring som etter en liten kikk, trakk seg tilbake og var fortvila over hvor grusomme mennesker kan være.

Etter en liten kikk i torturmuseet, kan man lure på hva slags dyr mennesker egentlig er! Fysj!

Og fra en tortur til en annen:

Mulig det bare har falt en liten bit av a-en, men uansett festlig med "english specking" frisør!

Nok et "må se"-objekt i Praha: Det astronomiske uret. Det spiller visst en flott trudelutt én gang i timen. Det har vi så langt ikke fått med oss.
Det astronomiske uret ble laget på 1400-tallet.

En veldig sliten familie med vonde ben. Tid for en hvil på hotellet.

Men altfor lenge kan man ikke hvile. Middag må inntas og valget ble mongolsk denne kvelden. Og jeg må bare nevne at en middag kan koste noe sånt som rundt 1000 tjekkiske koruna. Det tilsvarer under 350 norske kroner. Og da snakker jeg om middag til fem. Med drikke!

Jeg har "ta bilde av mat"-funksjon på kameraet mitt. Den måtte testes.

Og testes en gang til.

Det er slett ikke bare gamle ting i Praha. Ikke langt fra hotellet vårt ligger et par flotte og moderne kjøpesentre. Til og med Hennes & Mauritz framsto som en ganske eksklusiv (men dog rimelig) forretning.

Veldig fint og flott.

Pent utenfra også. Shoppingsenter by night.

Og selvfølgelig, i Skodaens hjemland kjører onkel politi rundt i - ja, nettopp - Skoda! Vi har sågar sett Skodatrikk!

Onkel politi by night.

6 kommentarer:

  1. Så herlig å se bilder og lese Praha-rapport. Vi var i Praha i fjor sommer. Desverre ble jeg ikke begeistret for byen, men vi hadde allikevel en fin tur dit. Jeg var også innom den jødiske kirkegården og den gjorde så enormt inntrykk på meg. Det var ingen andre som ville være med meg inn dit, så jeg gikk der alene. Og for en rar følelse det var. Utrolig sterkt. Jeg har planer om å scrappe bildene mine derfra, men jeg har ennå ikke klart å være i den rette stemningen for å gjøre det.

    Ellers var et av våre store høydepunkter det fantastiske måltiden vi hadde på Cowboys. Kan anbefales!

    SvarSlett
  2. Moro å lese fra Praha-turen din!

    Fine bilder tar du og!


    Dessuten er ikke ortografien aller verst...

    SvarSlett
  3. Heisann Heidi! Ser ut som dere har det fint på ferie! Praha står på ønskelista, det også!
    Akkurat nå er jeg mest imponert over at du gidder å blogge lange rapporter når du er på ferie!!! :)Kos deg videre!

    SvarSlett
  4. Kristin: Jeg må si at jeg har blitt ganske begeistret for byen. Det er mye vakkert å se er selvom det kanskje oversvømmes litt av turisme. Synd vi ikke fikk testet ut Cowboys! :o)

    Anonym: Ortografien kan stadig bli bedre! Må stadig inn og rette på småfeil.

    HH: Jeg er egentlig ganske imponert selv. ;o) Men nå er det ikke all verden å finne på på hotellet om kvelden heller, da. Og jeg har på en måte allerede gjort ferdig feriealbummet! :o)

    SvarSlett
  5. Jeg likte torturmuseet, men syns det var uheldig at det var plassert vegg i vegg med en edderkopputstilling som S svært gjerne ville på. Jeg ble motvillig med, men måtte gå ut at jeg så "maten" rømme bortover gulvet. Yikes.

    SvarSlett
  6. Kine: Pia hadde nok hatt uendelig mye mer sans for edderkoppene enn torturmuseet. Men vi så ingen edderkopper? Mulig vi var for slitne på det tidspunktet. Ikke kom vi oss på biblioteket heller...

    SvarSlett