16.8.09

Hva skal vi ha til middag i dag?

(Bildet er lånt fra allposters.com)

Det ovenstående spørsmålet tror jeg definitivt er det som stilles oftest i det Heidiske hjem. I en eller annen form av en eller annen person. Enten av en sulten unge som lurer på "er det mat snart og hva skal vi ha?", av en idétom Heidi som lurer på "hva skal vi finne på for noe i dag da?" eller av en eller annen som som kommer sniffende inn døra og lurer på "hva er det du lager?". Jeg synes det er helt greit å lage middag, jeg behersker kunsten ganske greit etter 20 år som husmor (hahaha og hah!), men det å finne på middag er helt pyton. All ære til Rema og dets like, men noen inspirasjonskilde til kreativ matlaging vil jeg ikke påstå at de er. Å stå der sulten og sliten er helt dødfødt. Og da er det lett for at det er en frossenpizza som finner veien ned i handlekurven. Nå har jeg forsåvidt et helt greit forhold til halvfabrikata og er godvenner med både Toro og Knorr, men man ønsker jo gjerne å lage sunn mat fra grunnen av. Iallefall gjør jeg det. Og da er det planlegging som gjelder! I perioder ha jeg vært flink og laget ukemenyer. Og du verden så mye enklere det er å være kjøkkensjef da! Det har variert mellom å være vanlig hverdagsmatmenyer og temauker. Det morsomste tror jeg var den uka Ida og jeg bestemte oss for å servere fisk hver dag. Her i huset er det én som elsker fisk, to som synes fisk er helt greit og to som griner på nesa bare de hører ordet (men som stort sett spiser opp maten sin for det). Det var ingen som reagerte på menyen før jeg etter endt søndagsmiddag fortalte at de faktisk hadde spist fisk hver dag! Festlig! Og det viser at det egentlig er variasjon i hvordan man lager maten som gjelder.

Men altså, hva skal vi ha til middag? Ida og jeg har bestemt oss for å prøve å være litt flinke til å lage menyer igjen. Og menyen for neste uke er klar. For moroskyld tester vi ut en Fedon-inspirert meny. Nå er jeg ikke en udelt fan av Fedons prinsipper, men én uke i hans ånd kan sikkert ikke skade. Tror jeg. Er bare ørlite usikker på hva en radikal økning av inntaket av belgfrukter vil medføre...

For de som nå måtte lure på hva neste ukes meny består i, er den som følger:

  • Mandag: Laksepanne med grønne erter
  • Tirsdag: Spansk kyllinggryte med grønne linser
  • Onsdag: Lammefrikassé (med ris faktisk!)
  • Torsdag: Kjøttgryte med bønner
  • Fredag: Fiskesuppe/Pai med middelhavspreg
  • Lørdag: Kyllingrullade med ost og skinke
  • Søndag: Gulasjgryte med kikertsalat

5 kommentarer:

  1. Når blir middagen servert, sånn ca? Jeg kommer, jeg!! :)

    SvarSlett
  2. Skal vi si sånn ca. halv fem? ;o)

    SvarSlett
  3. Jeg følger bare etter HH,jeg...;)

    SvarSlett
  4. Oj...jammen mye fristende her :))
    Du har oppskriften til "Kyllingrullade med ost og skinke" tilgjengelig??

    SvarSlett