16.8.09

1001-mani


Yess, da var turen kommet til 1001-album du må høre før du dør. I utgangspunktet har jeg tenkt at dette er noe min kjære og jeg skal gjøre sammen, men siden han både er langt og lenge hjemmefra og jeg ikke har tålmodighet til å vente til jul med å komme i gang, må man bruke andre metoder. Derfor har jeg de siste dagene rippet mellom 30 og 40 album over på en liten minnebrikke som om få strakser skal få seg en flyvetur over til det fjerne østen (er Afghanistan det fjerne østen, forresten?) og som Mannen værsågod skal få lov til å høre gjennom. Vi begynte forsåvidt på lytteprosjektet da han var hjemmom her en snartur, men han klarte jammen meg å sovne på den første plata vi hørte på. Nå var han muligens litt sliten etter en to-dagers hjemreise og dette var riktignok ei plate som vi har hørt mange ganger før og som var i hans eie før han traff meg. Og som han av en eller annen grunn forbinder med våpenbladlesing og jeg med - vel - noe heelt annet...

Nå hadde jeg tenkt å begynne helt fra scratch når det gjelder album og høre gjennom alt jeg får tak i. Både egne og Linns cd-hyller er trålet gjennom (og fysj! så mange plater vi har som jeg nekter å stå inne for) og jeg er i ferd med å saumfare og bestille fra bibliotekets lister.

Det fine med musikk er jo at man har mulighet til å gjøre andre ting mens man lytter, som for eksempel rydde, lage mat, hekle og - blogge. Og man (iallefall jeg) får da ikke like dårlig samvittighet som hvis man skulle sette seg ned og se tre filmer på rad (noe som forøvrig uansett blir kjedelig...). Så langt har jeg pløyd gjennom 12 album:
  • Tori Amos : Little Earthquakes
  • Anita Baker : Rapture
  • Beatles : Revolver
  • Beatles : Rubber Soul
  • Beatles : Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
  • Johnny Cash : At Folsom Prison
  • Coldplay : Parachutes
  • Incubus : Make Yourself (i skrivende stund)
  • Michael Jackson : Bad
  • Pearl Jam : Ten
  • Scissor Sisters : Scissor Sisters
  • Paul Simon : Graceland

Og ja, jeg veit jeg er nerd, men jeg lever godt med det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar