24.8.09

Fedon-uka

Da er Fedon-uka et tilbakelagt stadium og man kan vel ikke si annet enn at gutten kan sine saker! (Ikke at jeg tror det er han som har laget oppskriftene, men...) Veldig mye god mat! Nå er vi i utgangspunktet ikke en familie som er overdrevent opptatt av poteter til middag, men pasta og ris blir det jo litt av. Men det går altså helt fint an å bytte ut dette med bønner og linser, som mange sikkert har funnet ut før oss. Nå er ingen andre Fedon-prinsipper fulgt enn at middagen har blitt spist, så det vi har oppnådd denne uka er å bli mette! Ikke ille bare det?

Jeg har blitt spurt om jeg kan legge ut oppskriften på kyllingrulladene og det gjør jeg så gjerne. Veldig enkel oppskrift:

Kyllingrullader med ost og skinke (4 p)

4 kyllingfileter
1 eske kremost med urter (light)
4 skiver kokt skinke eller hamburgerrygg
1 ts finhakket timian og estragon
salt og pepper

Frisk salat:
1 issalat
1 rødløk
4 tomater
noen friske asparges
olivenolje
litt sitronsaft
salt og pepper
(+ evt fetaost og oliven. Står ikke i den opprinnelige oppskriften, men er veldig godt!)

Lag et snitt i kyllingfiletene på langs slik at de kan brettes ut. Legg filetene mellom to lag plast (i en brødpose) og bank dem flate. Smør kremost utover filetene og legg skinkeskivene oppå. Rull sammen og knyt en hyssing rundt eller fest med en tannpirker. Krydre med salt og pepper og brun ruladene litt i smør/oljeblanding i en panne. Etterstek i ildfast form ved 175-200 grader i ca. 15 min.

Saltat: Kok asparges i lettsaltet vann i ca. 3 min. Ta opp, skyll i kaldt vann og del i biter. Kutt opp saltat, tomat og rødløk og ha det i en bolle. Hell over litt god olje og noen dråper sitronsaft. Krydre med salt og pepper.

2 kommentarer:

  1. Skal du følge den dietten eller er det bare et prøveprosjekt for denne uka. Eller kanskje det er en ny liste:D:D 1001 dietter jeg må prøve. Det hadde vært kult...

    SvarSlett
  2. Haha, 1001 dietter hadde vært et fantastisk prosjekt. Kanskje én av dem hadde virket?

    Men nei Marianne, hvis du hadde lest tidligere innlegg, hadde du sett at jeg ikke har spesielt sans for Fedon sine prinsipper. Det var kun et middagsmenyprosjekt og maten var definitivt god! :o)

    SvarSlett