23.8.09

Flaggermusnatt

Et ørlite glimt av et tv-program førte til et raskt nettsøk som igjen førte til at Pia og jeg tilbrakte lørdagskvelden i skogkanten i stedet for foran skjermen.

Flaggermus er fascinerende dyr og Flaggermusnatta er et arrangement som avvikles årlig flere steder i landet. Man får et lite foredrag om flaggermus før man begir seg ut på vandring for forhåpentligvis både å se og høre (ved hjelp av ultralyddetektor) noen av dyrene. Nå ser vi faktisk flere flaggermus fra vårt eget vindu en sen sommerkveld enn det vi gjorde på dette arangementet, men vi fikk høre lyden av nordflaggermus i tillegg til å både se og høre langøreflaggermus. Vi fikk som bonus også et glimt av ei kattugle.

Vårt arrangement gikk forøvrig for seg på Lahaugmoen, hvor det bygges et flaggermushus som kommer til å være åpent for publikum som vil ha nærkontakt med de flyvende skapningene. Flaggermus har, så vidt jeg kunne forstå, ingen særlige problemer med å omgås den menneskelige art.


Pia klar for flaggermusforelesning. Vi er litt uvante med uteforelesninger sein kveldstid, så vi var litt for tynnkledde. Men vi fikk varmen tilbake under vandringen.

Forelesning ved flaggermusforsker Jeroen van der Kooij. Av over tusen forskjellige flaggermusarter, er det kun tre som er blodsugende. 13 arter er registrert i Norge (ingen av dem er vampyrer). Flaggermusene har forøvrig vært omtrent som de er nå siden dinosaurenes tid!

Flaggermusen Jane (eller et eller annet annet på J). Kan ikke fly på grunn av en amputasjon. Pia fikk klappe, mor tok bilde. Var visst veldig myk å klappe på. Jeg tror dette var en nordflaggermus, en flaggermus av mellomstor størrelse.

Glimt fra flaggermushuset. Flere luker som kan åpnes og kikkes inn i. Her vil det forhåpentligvis bo mange flaggermus etterhvert.

På Lahaugmoen er det hengt opp mange flaggermuskasser. Problemet er at mange småfugler bosetter seg i kassene. Dette løses ved at man henger opp fuglekasser ved siden av flaggermuskassene som fuglene heller benytter seg av. Og fugler vil slett ikke ha andre fugler som nærmeste nabo, men flaggermus går greit. Er kassene store nok, kan sågar fugl og flaggermus dele leilighet hvis de er nødt!

2 kommentarer:

  1. Så gøy, nå har du bursdag da? Ja, jeg er så frekk at jeg spør å jeg. :fnis: Den flaggermusnatta ser jo bare utrolig spennende ut da! Tror ikke det finnes noe sånt her. Jeg har alltid vært litt fasinert av flaggermus jeg da. Styggsøte på en måte.

    Duh ... den der kyllingrullen din så da utrolig nydelig ut!! Du kan da ikke legge ut bilder av så god mat uten å legge ved oppskrift. :dåne: :)

    Hvis du ikke vil legge den ut i bloggen din kan du sende den på heidi.d@frisurf.no

    Ha en flott uke!

    Klem fra Heidi

    SvarSlett
  2. Jeg har bursdag 2. august! Og jeg ble også 39... + to år til, da. ;o)
    Du finner forøvrig informasjon om Flaggermusnatta på www.zoologi.no og så vidt jeg kan se, var det et arrangement i Stjørdal. Det er vel ikke så langt fra Trondheim, er det vel?

    Og selfølgelig kan jeg fikse oppskrift! Den er veldig enkel. Legger den ut om litt. :o)

    SvarSlett