13.7.09

1001-prosjekter

Legg nå endelig merke til at det står 1001-prosjekter med bindestrek og altså ikke 1001 prosjekter. Det er en vesentlig forskjell der. Ikke for det, enkelte jeg kjenner vil vel kunne komme med påstander om at jeg har et sånt antall prosjekter på gang (ufullførte sådanne). Men ikke hør på dem! Og NEI, du får ikke komme inn på håndarbeidsoppbevaringskottet mitt! Nok om det...

Altså, 1001-prosjekter. Jeg er allerede godt i gang med 1001 bøker du må lese før du dør, men har funnet ut at det er feigt å bare ett prosjekt på gang om gangen. Og når det så finnes 1001 filmer, 1001 album og 1001 bilder man må visstnok må få med seg før man vinker farvel, så er det vel bare å kjøre i gang!

Er litt usikker på den der med 1001 bilder. Er det meningen at man skal oppsøke bildene og se dem live, eller holder det med at man for eksempel leter og finner dem på nettet? Jeg ser for meg en relativt heftig reisevirksomhet hvis det er det første alternativet som gjelder og det vil ikke forundre meg om det i tillegg vil koste en smule penger. Derfor lar jeg bilder ligge foreløpig. Tror jeg...

Og når det gjelder album, har jeg tenkt å trekke inn min kjære også. Han er ennå et par ukers vei hjemmefra, men når han kommer hjem, skal vi høre på musikk. Det er det lenge siden vi har gjort sammen. Nå venter jeg bare på at søteste Linn skal gå gjennom den kanskje noe beskjedne platesamlinga vi allrede har, sånn at jeg finner ut hva jeg må prøve å skaffe. Hører du, Linn?!

Og da er vi over på film. Jeg er kanskje noe over middels interessert i film, en interesse jeg for øvrig deler med resten av familien. Jeg er vel egentlig ganske mainstream og foretrekker, som mange, de middelstunge filmene. Men jeg ser gjerne smale filmer også, bare helst ikke på kino. På kino, hvor jeg har betalt dyrt for billetten, der vil jeg underholdes! Men hvis man skal gi seg i kast med ei liste på 1001 filmer, må man regne med å se litt av hvert. Blant annet en del grøssere jeg har unngått så langt jeg har kunnet. Er ikke spesielt glad i skrekk.

Jeg har ikke tenkt å liste opp alle de 1001 filmene her, iallefall ikke foreløpig. Men hvis noen er interessert i lista (som forøvrig går fra 1902-2003), kan man finne en her med engelske titler eller her med norske/originale titler. Jeg kommer enn så lenge bare til å noterer ned de filmene jeg har sett til høyre i bloggen. De med grønn farge er de jeg har sett før jeg begynte med prosjektet og en rask opptelling viser at jeg har sett minst 108. Da gjenstår bare 893...

Jeg innser at det vil bli vanskelig om ikke nesten helt umulig å få tak i en del av filmene. Jeg tenkte iallefall det om noen av de aller eldste. Men så finnes det jo en så fantastisk ting som youtube! Og som en kuriositet skal jeg legge ut de to eldste filmene her:

A Trip to the Moon - filmen er fra 1902 og regnes som den aller første science fiction-filmen.



The Great Train Robbery - en av de første (om ikke den første) westernfilmene. Kom i 1903 og er ikke minst kjent for sluttscenen.

2 kommentarer:

  1. Tror du må belage deg på å sette opp telt ved Louvre hvis du skal få sett de bilde "live"... Kanskje det holder å låne kunstbøker på biblioteket?
    Og re: alder, så var det faktisk en elev som klarte å tippe eksakt fødselsår på meg for litt siden! Ikke verst, de fleste av dem tror vel bare jeg er et par år eldre enn dem :P

    SvarSlett
  2. Camping i Paris kan duge det. Selvom jeg slett ikke tror alle bildene befinner seg der. Søking på nettet har vært tildels håpløst, men kanskje kunstbøker er tingen. Tror kanskje ikke jeg gidder... ;o)

    SvarSlett