21.7.09

Harry Potter og Lille Thai

Neida, Harry Potter-fans trenger ikke å klø seg i hodet og lure på om de har gått glipp av deler av bok og film, Lille Thai er bare en restaurant.

I dag kom vi oss altså endelig på kino for å se Harry Potter og halvblodsprinsen. Jeg har gledet meg siden før jul da filmen egentlig skulle ha kommet og jeg ble overhodet ikke skuffet i dag! Åpningssekvensen er en hvilken som helst actionfilm verdig og resten av filmen klarer iallefall å la meg forsvinne inn i trollmannsverdenen for vel to og en halv time. Det er morsomt, det er spennende og kulissene er fantastiske. Og etter å ha sett filmen må jeg si jeg lar meg irritere av enkelte kritikere og fans kommentarer. Selvfølgelig mangler det en del i filmen som er med i boka, jeg satt også og ventet på sekvenser som aldri kom. Men hvor lang og detaljerik skal en film egentlig være? Vil man sitte i ti timer å glo for å få med seg alle detaljer? Ikke jeg iallefall. Og den stillstanden det var snakk om? Det at filmen bare bygger opp til de to avsluttende filmen? Dette var ikke stillstand! Film nummer fem, derimot, det var stillstand! Så hvis noen nå skulle være i tvil: Jeg anbefaler Harry Potter og halvblodsprinsen på det varmeste!

Kinogjengen

Etter kinobesøket gikk vi ut for å spise og det er her Lille Thai kommer inn. Restauranten er liten og søt, men akkurat nå litt bortgjemt på grunn av gravearbeider. Maten er selvfølgelig thailandsk, pen, litt sterk og god.

Pen mat spises med øynene!

Mette og fornøyde i dag også.

5 kommentarer:

  1. Herregud, kvinne, du er ond!

    SvarSlett
  2. Mohahaha! Ond? Jeg? Hvorfor?

    SvarSlett
  3. Jeg syns det var mange problemer med denne filmen, i grunnen. For det første har de utelatt en hel haug viktige ting til fordel for typiske "blockbuster"-ting, altså ting som blir sikre vinnere hos de av publikum som er teite nok til å ikke ha lest boka :P For det andre hadde de putta inn ting som aldri har skjedd, som for å piffe opp handlinga litt... hallois, brennende kornåker og Beatrix og Fenrir og Ginny og morgenkåpe... the Burrow brenner da ikke ned, liksom. Og for det tredje ble jo hele poenget med Halvblodsprinsen borte, bare en liten avstikker med Snape som storma inn på slutten og sa "PS, jeg er Halblodsprinsen, so long and thanks for all the fish..." Sukk.

    Men joda... for all del underholdende. Jeg satt til og med sjokoladen i halsen da jeg fant ut at den norske oversettelsen av Butterbeer er Smørterøl, hoho. Jeg lå i fosterstilling i kinosetet i nesten en time :P

    SvarSlett
  4. ooops, så en trykkleif... Bellatrix skal det være. Kan jo ikke forveksle henne med den søte damen som tegnet fine kaniner.

    SvarSlett
  5. Når dama tross alt heter Beatrix Potter, er det lett å ta feil! ;o) Hehe, forøvrig ventet jeg nesten på en reaksjon fra deg, Kine! Du er trolig en mer ihuga fan av Potter enn jeg er! Og jeg også reagerte på brann feks. Og lurte på hvorfor Ginny/Gulla løp etter... Men morgenkåpe reagerte jeg ikke på. ;o) Og selvfølgelig savnet jeg utelatte sekvenser som Slurs fascinasjon for Harrys mor, skolens engasjement i forbindelse med "de mørke krefters fremgang" det at Harry redder Draco osv. osv, men jeg har reagert vel så mye på handlinger i de tidligere filmene! (Kommer ikke på eksempler akkurat nå.) Jeg har full forståelse for at man lager filmene tilgjengelig for mange og ikke bare for fans som har lest bøkene. Harry Potter-filmene er alt i alt av de beste adaptasjonene jeg har sett. Jeg har definitivt sett filmer der jeg ikke har kjent igjen boka i det hele tatt. Forøvrig synes jeg det er litt rart at du ikke har hørt om smørterøl? Er det virkelig første filmen det nevnes? Jeg har jo lest bøkene på norsk, så jeg har god trening... ;o)

    SvarSlett