11.7.09

Tordivelen flyr i skumringen


Hvis jeg noen gang skulle bli bedt om å nevne ett og bare ett minne fra bandommens somre, tror jeg valget ville bli ganske enkelt. Ikke for det, jeg husker kniven jeg fant ved en campinghytte vi overnattet i og som ligger i kjøkkenskuffen min og fortsatt brukes jevnlig. Jeg husker også godt min mors frenetiske nesten-gjennom-gulvet-bremsing da vi kjørte i Trollstigen. Det var forøvrig min far som kjørte... Jeg har og et vagt minne om en tysklandstur vi foretok da jeg var rundt fem år. Men det jeg altså husker aller best, er rett og slett hørespillet Tordivelen flyr i skumringen, basert på boken ved samme navn av Maria Gripe og som hver uke gikk på Lørdagsbarnetimen. Som hadde så mange episoder at den gikk over hele sommerferien. Og angsten for at jeg dermed kom til å gå glipp av en episode eller to hvis vi skulle være et sted der vi ikke hadde tilgang til radio!

Pia og jeg brukte forrige helg til å høre på hele hørespillet. Gjensyns... eeh, gjenhørselsgleden var stor! Historien om de tre ungdommene Jonas, David og Annika og deres jakt på en egyptisk statue er like spennende i dag. Så spennende at Pia og jeg måtte holde hverandre i hendene noen ganger.

Jeg var en gang så fascinert av historien at jeg lenge hadde lyst til å kalle opp et av barna mine etter en av personene som omtales i hørespillet, Emelie. (Jeg lurer faktisk fortsatt litt på hvorfor jeg aldri har brukt det. Uttalen kan ha hatt noe å si, det er viktig for meg at det uttales Emmeli, og ikke feks Emélie, eller Emily... Når jeg tenker etter, fikk jeg aldri lov til å bruke Tiril heller! Hva sier du, kjære? Én til? Tiril Emelie?) ;o)

En tordivel. Forøvrig en bille som lever av gjødsel og råtnende sopp. (Bildet er lånt fra Wikipedia)

5 kommentarer:

  1. Akkurat det hørespillet husker jeg aller best også. Glemmer aldri den spenningen, og det var derfor jeg lånte hørespillet på biblioteket i fjor sommer. Har lest boka også. Det var like spennede nå, som den gangen. Snuppa mi var ikke like interessert, men lurer på om jeg skal låne den en gang til.

    Jeg har dessuten et minne om et hørespill om en enhjørning også. Kan ikke for mitt bare liv huske hva det het. Kan du?

    Barnetime på lørdager var ukas høydepunkt altså.

    Ha en fortsatt flott helg.

    Heidi

    SvarSlett
  2. Jeg husker jeg leste boka og syns den var kjempespennende. Definitivt den beste av alle Gripe-bøkene!

    SvarSlett
  3. Heidi: Har et vagt minne om en enhjørning, men kommer ikke på noe spesielt. Selv ikke da jeg gikk gjennom hørespillista som ligger på nrk. Men jeg ble nysgjerrig og leter fortsatt! :o)

    Kine: Jeg kan egentlig ikke komme på å ha lest noen andre Gripe-bøker. Men kanskje jeg skal vurdere å gjøre det etter 1001? ;o)

    SvarSlett
  4. Jeg kom over dette når jeg lette etter informasjon om hørespillet med enhjørningen. Har dere funnet ut noe? :)

    SvarSlett
  5. Hørespillet om enhjørningen er muligens "Det gylne landet Elidor" av Alan Garner. Ellers er jeg helt enig i alt dere sier om "Tordivelen...".

    SvarSlett