12.6.09

1001 bøker du må lese før du dør

Nå har det vært stillstand i bloggen min lenge nok! Og nei, grunnen til passiviteten skyldes slett ikke at jeg sitter i et hjørne og sturer på grunn av Mannens fravær. Han er flink og ringer hjem stort sett hver dag, han har det bra der han er og jeg har det helt greit her. Enn så lenge. Så grunnen til manglende blogging skyldes heller en svært kort og trolig raskt forbigående aversjon mot apparater med skjerm. Tv-en har vært avslått flere kvelder, pc-en har riktignok stått på (det er jo alltids ting som må sjekkes!), men den har stort sett stått og surmula for seg selv i en krok. Og jeg har lest. Men nå er jeg faktisk ferdig med å lese de bøkene jeg har hatt lyst til å lese så langt i år og da er det på tide å sette i gang med et prosjekt. Og muligens et livslangt sådant!


Jeg har tidligere i bloggen nevnt boka 1001 bøker du må lese før du dør. 1001 bøker er MANGE! Om jeg så leser én bok i uka, vil jeg fortsatt bruke 20 år på å fullføre prosjektet. Og når da i tillegg flere av titlene er del av trilogier og enda lengre serier (Forsyte-sagaen for eksempel, består av 14 bind), så bør jeg ikke få fritidsproblemer den nærmeste tiden. Nå viser det seg imidlertid at mer enn 360 av bøkene ikke er oversatt til norsk og av disse er drøyt 150 ikke engang oversatt til engelsk. Den siste kategorien faller automatisk ut, de engelske skal tas opp til vurdering etterhvert. Jeg er en treg leser i utgangspunktet, på engelsk går det da enda tregere. Man får bare gå på med krum hals! Men det er klart, blant så mange bøker vil man helt sikkert komme over noen man absolutt ikke klarer å lese. Så derfor, etter et ærlig forsøk på å lese en bok jeg skjønner at jeg ikke kommer til å utstå, skal jeg tillate meg selv å avslutte boka ulest.

En rask titt i egen bokhylle ga meg forøvrig en liten overraskelse. Minst tolv av titlene fra 1001 bøker... står i hylla. Ulest! Og med tanke på de ti bæreposene med bøker jeg har arvet , som står lagret hos moren min i påvente av at jeg på en eller annen måte skal klare å få plass til dem i eget hus, vil jeg tro at jeg eier enda flere.

Men hvordan begynner man egentlig å lese 1001 bøker? Kronologisk? Alfabetisk? De man har selv? Eller de man må låne? Jeg tror jeg velger å begynne med de norske titlene. I den opprinnelige 1001 bøker... er det med seks norske titler, i den norske utgaven er det plusset på 19 til. Disse er (i ualfabetisert og ukronologisk rekkefølge):
  1. Njåls saga (norrøn)
  2. Berlinerpoplene av Anne B. Ragde
  3. Ut og stjæle hester av Per Petterson
  4. Naiv. Super. av Erlend Loe
  5. Oppdageren av Jan Kjærstad
  6. Elling-serien av Ingvar Ambjørnsen
  7. Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede av Jan Wiese
  8. Beatles av Lars Saabye Christensen
  9. Dalen Portland av Kjartan Fløgstad
  10. Bestialitetens historie av Jens Bjørneboe
  11. Fuglane av Tarjei Vesaas
  12. Lillelord av Johan Borgen
  13. Lasso rundt fru Luna av Agnar Mykle
  14. De dødes tjern av Andre Bjerke
  15. Alberte og Jakob av Cora Sandel
  16. Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset
  17. Juvikfolke av Olav Duun
  18. Sult av Knut Hamsun
  19. Markens grøde av Knut Hamsun
  20. Nils Klims reise til den underjordiske verden av Ludvig Holberg
  21. Roman 1987 av Dag Solstad
  22. Huset med den blinde glassveranda av Herbjørg Wassmo
  23. Den siste viking av Johan Bojer
  24. Hellemyrsfolket av Amalie Skram
  25. Sofies verden av Jostein Gaarder

Og av disse 25 titlene må jeg innrømme at jeg helt sikkert har lest hele tre... Pluss kanskje et par til, men det må dobbeltsjekkes. Og da er det vel egentlig bare å begynne? Først ut: Fuglane av Tarjei Vesaas.

8 kommentarer:

  1. Men duuuu... Beatles er jo kanskje tidenes beste oppvekstroman! Den må du lese!

    SvarSlett
  2. Å jada, Beatles skal leses! Den står jo på lista (og har egentlig vært planlagt lest i flere år). Er litt mer usikker på om jeg gidder å fortsette med Bly og spesielt Bisettelsen, vi får se. Men i dag grabba jeg med meg Fuglane og Berlinerpoplene fra jobben. Og får derfor begynne med dem! ;o)

    SvarSlett
  3. Hmmm -jeg har lest 16 av disse så jeg ligger jo skikkelig godt an i fht lista di:) Av disse er Oppdageren favoritten -men det er en sånn bok du enten elsker slik at du sluker de to andre bøkene også- forføreren og erobreren -eller så legger man de pent fra seg;)

    SvarSlett
  4. C-mor: 16 var noget bedre enn det jeg har prestert, gitt. Men jeg HAR lest Kransen og jeg tror jeg har lest De dødes tjern. Og jeg har iallefall begynt på Markens grøde, Sofies verden og Lasso rundt fru Luna en gang i tiden. Men det er ikke bra nok så her skal leses! ;o)

    Jeg gleder meg egentlig til å lese Kjærstad. Spesielt fordi jeg vet at Marianne AVSKYR bøkene hans... :o)

    SvarSlett
  5. Bly likte jeg ganske godt. Bisettelsen begynte jeg å lese, men syns den var veldig rar. Så klarte jeg å overhøre en samtale mellom to elever på jobben, hvor den ene fortalte om Bisettelsen og ergo røpte alt som skjedde. Så nå er det safe to say at jeg ikke har såå lyst til å lese den lenger :P

    SvarSlett
  6. Jeg har lest 14 av dem! Syns du har mye å glede deg til!!

    SvarSlett
  7. Helt riktig Heidi, jeg avskyr bøkene hans. Skal ikke legge ut hvorfor her, vi er tross alt på nettet. Jeg har forresten lest 15 på lista di;O)

    SvarSlett
  8. Og jeg har lest 20 av dem og synes du har valgt deg et fint prosjekt. Likte spesielt det med å legge boka bort hvis den ikke fenger, det har jeg så store problemer med og vet at jeg burde bli flinkere til.

    SvarSlett