30.6.09

Hagefryd hagepryd

Jeg har tidligere skrytt hemningsløst av mitt kjære epletre her i bloggen. Men jeg har også flere skatter der ute i hagen. Akkurat nå har de vakre peonene mine sprunget ut (naboen sine er snart avblomstra...) og de pynter veldig opp i et ellers svært vanskjøtt blomsterbed. Denne planten har stått i hagen her så lenge jeg kan minnes (min mormors hage) og til tross for at jeg har flyttet den to ganger, blomstrer den villig. Peoner kan nemlig bli fornærmet og nekte å blomstre på to år hvis de flyttes. Jeg vet ikke hva slags type peon det er, men jeg liker ordet klosterpeon veldig godt...

En rosa knopp. Vet ikke hvorfor, men det er alltid maur på peonknoppene.

Fullt utsprunget og lyselyse rosa, nesten hvit.

3 kommentarer:

  1. Nydelige peoner. Jeg hadde også peoner i hagen i Lillestrøm. Brukte et maurmiddel som var i pudderform, drysset på bakken rundt stilkene, det hjalp.

    SvarSlett
  2. Peoner er vakre blomster!

    Jeg vet ikke om maur er et problem for peonene, men husker også hjemmefra at det alltid satt maur på knoppene. Skal sjekke ut pudder. :o)

    SvarSlett
  3. tror det er bra med maur på peonene,kansje di holder utøy borte :)

    SvarSlett