22.2.10

Såpe og bakkels

I går skulle vi feire min mors bursdag og hvis dere har en mor som min, så ønsker hun seg ingen ting. Bare "snille barn" samt at vi kunne hjelpe til én time hver i hagen hennes til sommeren.

Selvfølgelig kan vi gi bort litt hagearbeid, men det er litt vanskelig å overrekke vinterstid. Og siden man er et "snilt barn" er det ikke noe morsomt å komme i en bursdag uten gaver. Det er da man får den gode ideen om å lage ting selv! Og jeg tenkte jeg kunne lage såpe, vannbakkels og et fantasifullt kort.

De som kjenner til mine prokrastineringsproblemer, kan jo tenke seg når jeg startet med prosjektene. På søndagsmorgener har man jo goood tid, noe som selvfølgelig førte til at jeg ti minutter før vi skulle være i bursdagen sto og klippet ut deler til det svært enkle kortet som jeg ikke rakk å ta bilde av en gang (uten at det var noe tap). Men såper fikk jeg laget! Opptil flere ganger...

Det var det der med å lese bruksanvisninger, da. Jeg har nemlig kjøpt såpestempler. Og jeg skjønte aldri når jeg skulle bruke de stemplene. La jeg dem på såpene for tidlig så sank de jo nedi, la jeg dem på for sent, ble det ikke avtrykk i det hele tatt. Etter to forsøk, var jeg litt furt. Det var da min geniale datter sa: Du mamma, du skal ikke legge stempelet i formen før du heller såpen i, da? Selvfølgelig! Hadde jeg brukt 2 minutter på å lese pakkevedlegget til stemplene, hadde jeg sluppet å smelte om såpen to ganger... Nå fikk iallefall jeg også til helt greie avtrykk på såpene mine.

Kremsåpe med "fresh" duft, kjøkkensåpe med kaffe og sitron og rosesåper av transparent såpemasse tilsatt rød farge og roseduft.

Og så var det vannbakkels da. Min mor er veldig glad i vannbakkels. Hun pleier å få det på morsdagen. I år ble det fastelavnsboller istedet. Derfor skulle hun få det i går. Og jeg er god til å bake vannbakkels. Jeg mislykkes ALDRI med vannbakkels. Vel... Inntil i går. For det er nemlig IKKE sånn vannbakkels skal se ut. Og selvfølgelig manglet jeg ingredienser til å lage en porsjon til.

Flatbakkels

Bra moren min hadde klart å bake kake selv.

3 kommentarer:

  1. Hahaha herlig innlegg! og for noen utrolig lekre såper! Syntes dette ble en super gave :o)

    SvarSlett
  2. Hahaha herlig innlegg! og for noen utrolig lekre såper! Syntes dette ble en super gave :o)

    SvarSlett
  3. Og såper er veldig morsomme å lage! Bare man leser bruksanvisninger... ;o)

    SvarSlett