26.2.10

På besøk hos naboen

Til tross for at vi bor under to timer fra nærmeste kjøpesenter på andre siden av grensa, er det sjelden vi drar til Sverige på harryhandel. Jeg har liksom aldri helt fått til det der med svenskehandel. Vi har som regel plukka med oss litt bacon, et par kilo kyllingfilet samt litt varm spareribs som vi har fortært i bilen. Og det har vært det. I dag fikk jeg egentlig en aldri så liten oppvåkning. Altså, jeg har alltid visst at det er rimelig kjøtt i Sverige, jeg har bare egentlig ikke reflektert over det. Men etter en episode i fjor, da jeg skulle ha tak i lammekjøtt til en gryterett og det eneste jeg fant var to poser frossent fårikålkjøtt som jeg måtte rense for bein før jeg kunne bruke det, har jeg tenkt litt. Jeg bor i et område der jeg i en omkrets på under 500 m har både Obs, Rema, Joker, Kiwi, Ica og Meny og enda så er det vanskelig å få tak i det man skal ha. Hvorfor er det da sånn at bare vi kommer over grensa så finner vi meter på meter med kilovis med ferskt kjøtt? I dag fikk jeg iallefall med meg både lammekoteletter, kalkunfilet og kalvekjøtt hjem. I tillegg til bacon.

 
Meter på meter med ymse kjøttslag.

En annen ting vi som regel pleier å styre unna i Sverige, er godisbutikkene. Ikke i dag. Og når man først har begynt å fylle posen, er det vanskelig å stoppe! Og resultatet er selvfølgelig at man blir kvalm og uvel og godtebollen er allerede plassert laaangt unna! Og bare for å vise hvor uberegnelig man kan bli i gjerningsøyeblikket:

Én kilo minimarshmallows er MYE! Jeg ville egentlig bare ha litt som vi kunne ha i kakao. Jeg tror det må bli mye kakao på oss framover... Finnes det andre bruksområder for marshmallows?

Og så et lite tips til de interiørinteresserte: Ved Kongsvinger ligger det en sjarmerende interiørbutikk som heter Snoka Miljø. Jeg trodde egentlig det var en helårs julebutikk der, men akkurat nå solgte de iallefall ut juleartikler til halv pris.

Det var unektelig litt julesteming i slutten av februar.

Interiørutvalget forøvrig var veldig variert og i mange stilarter. Mannen og jeg fant en bestikkserie vi falt for og som fikk lov til å være med oss hjem.

Kniver og gafler. Store og små skjeer måtte bestilles og kommer senere.

Men som jeg sa til Mannen: Hvis vi kjøper dette bestikket så er vi faktisk nødt til å kjøpe nytt servise også. Dette matcher overhodet ikke Bogstad Mauden!

- Det er greit, sa Mannen...!!!

7 kommentarer:

  1. Ja, ja, menn og bestikk. De gir vel f og sier "det er greit" bare de slipper å høre mer om det...
    Vi har hytte i Sverige, vi da, så det blir en del kjøtt og flæskhandel der. Og godis.

    SvarSlett
  2. Hehe, nå har jeg faktisk en mann som BRYR seg om bestikk. Og gardiner! Jeg måtte skynde meg å kjøpe gardiner mens han var borte. Sånn at jeg fikk dem som jeg ville... ;o)

    Sterkt misunnelig på Sverige-hytte!

    SvarSlett
  3. Det finnes masse oppskrifter med mini marshmallowa! Cookies, rocky road bars, cupcakes og mye mer! På cooks.com ligger det faktisk 1500 oppskrifter :)http://www.cooks.com/rec/search?q=%22mini+marshmallow%22

    SvarSlett
  4. Tusen takk for link! Den skal studeres. Sånn at jeg kanskje kan få brukt opp litt av min kilo med marshmallows! :o)

    SvarSlett
  5. Kanskje det er noen på arbeidsplassen din som vil ha litt...?

    SvarSlett
  6. Marshmallows er jo helt genialt å stekke sammen med pølsebiter på spidd over bålet når du er på skitur;)Her hjemme kaller vi det cowboy-pølser!

    SvarSlett
  7. Anonym: Ja, mine stakkars kollegaer har nok et udekket sukkerbehov.

    C-mor: Pølse og marshmallows sammen? Yu...mmi?

    SvarSlett