14.2.10

Morsdag, farsdag og andre helligdager

Jeg er veldig klar over at morsdag og farsdag og lignende ikke er helligdager, men jeg irriterer meg alltid over alle som irriterer seg over sånne dager! Og klager over handelsstanden som utnytter muligheten til å kunne selge litt ekstra.

For det første, man behøver ikke kjøpe eller gjøre noen ting i forbindelse med disse dagene hvis man ikke har lyst. For det andre, er det ikke hyggelig med dager hvor man kan feire kjærligheten eller gi mor en oppmerksomhet?

Det hender Mannen brummer litt i forbindelse med nettopp for eksempel morsdag. Og sier at han synes at man heller skal gi hverandre oppmerksomhet innimellom ellers i året. Men så er det det da, hvor blir det av den ekstra oppmerksomheten, liksom? Jeg trenger ikke så mange fingre for å telle hvor mange blomsterbuketter jeg har fått overraskende uten spesiell anledning opp gjennom årene. Og for øvrig så er det samme mann som kan spørre hva jeg ønsker meg til morsdagen (etter å ha understreket at jeg ikke er mora hans og egentlig ikke skal ha noe av ham…). Og jeg svarer som alltid at jeg slett ikke ønsker meg noe til morsdagen. Man skal ikke ønske seg noe til morsdagen. Men jeg vil gjerne komme ned til dekket frokostbord.

Men jeg har sett litt nærmere på noen av disse dagene som mange mener handelsstanden har stelt i stand for å tyne mest mulig penger ut av oss. Og ikke overraskende har alle dagene helt annet utspring enn pengegriske kjøpmenn.

Morsdag: Feires over hele verden, men til varierende dato fra land til land. Begynte med Anna Marie Jarvis som ca. ett år etter sin mors død holdt en minnemarkering for henne den 12. mai 1905. Deretter begynte hun å arbeide for en offisiell minnedag for mødre. Første morsdag ble feiret i 1908. Skikken spredte seg over hele USA og i 1912 ble dagen erklært som offisiell helligdag. I Norge ble den første morsdagen feiret i Bergen 9. februar 1919.(Wikipedia)

Farsdag: Markering av farsdagen er i USA nesten like gammel som morsdagsfeiringen. Det var fru John B. Dodd som i 1909 ønsket å ære sin far, William Smart, som var en veteran fra borgerkrigen. I Norge ble feiring av dagen først vanlig etter 2. verdenskrig. (Wikipedia)

Fastelavn: Er som mange andre kristne tradisjoner basert på hedenske ritualer. Fastelavnsriset ble brukt til å rise kvinner, dyr og trær for å øke fruktbarheten. Fastelavn betyr egentlig dagen før fasten, men blir brukt om alle de tre dagene i fastelavnsperioden: Fastelavnssøndag, blåmandag og fetetirsdag. (Caplex)

Valentindagen: I Norge også kalt Alle hjerters dag og i følge tradisjonene skal man denne dagen sende kort til den/de man er glad i. Dagen kan ha opprinnelse i flere gamle tradisjoner, men den mest populære er legenden om presten Valentin. I det tredje århundret skal han ha trosset keiser Claudius den ondes forbud mot giftemål (ekteskapet gjorde menn til dårlige krigere) og viet par i hemmeliget. For dette ble Valentin dømt til døden og fra fengselet skal han ha sendt det aller første valentinsbrevet undertegnet Fra din Valentin. (forskning.no)

Valentinsdagen er nok en av de dagene som irriterer de irriterte mest (ved siden av halloween) og selv om dagen har lange tradisjoner i engelsktalende land, er den ganske ny i Norge. Og det er et faktum at handelsstanden utnytter dagen det den kan og man kan oppleve at blomsterbutikker tredobler prisen på for eksempel roser. Under har jeg laget et forslag på hvordan man kan gi noen en billig oppmerksomhet i forbindelse med dagen:

God feiring!

4 kommentarer:

  1. Syns alltid det er kjekt med en grunn til å feire, jeg! På vår måte, selvsagt. Men alt på en dag var jo veldig kjekt, boller på morsdag og fine kort til alle mann som jenta vår hadde laget på SFO! Stas:D Håper du hadde en fin altpåengangdag!

    SvarSlett
  2. Det er det jeg også mener, at man skal finne SIN måte å feire på! Og ja, min altpåengangdag ble også fin! :o)

    SvarSlett
  3. Jeg er så HJERTENS enig med deg. Jeg fryder meg over alle disse dagene, benytter enhver anledning til å feire. Så får de som irritere seg irritere seg så mye de bare vil.

    SvarSlett
  4. Hei,

    Undertegnede er redaktør for Pappamagasinet FAR OG BARN.

    Pappamagasinet FAR OG BARN et kvartalsmagasin for moderne fedre som er til stede og tar ansvar. Det maskuline alternativet til de rosa mammabladene.

    Årsabonnement koster kun kr. 295!
    En perfekt farsdagsgave!

    ---
    Fred Johan Ødegård
    Pappamagasinet FAR OG BARN

    SvarSlett