2.2.09

Fødsler, likestilling og andre kvinnegreier

Mia i Myra er garantert ikke den eneste som har reagert på dagens artikkel om jordmora som nektet en fødende kvinne å banne. Nå er det heldigvis opprettet sak mot jordmora, men jeg tenker med gru på alle de stakkars fødende som har hatt henne som fødselshjelper før, for med en slik holdning er det neppe første gang hun har belemret andre med sine meninger og holdninger. Nå skal nevnes at undertegnede ikke har vært av de mestbannende under sine fødsler. Jeg er vel heller av typen som har blitt litt flau hvis jeg har gitt fra meg et stønn i en sådan situasjon. Og selv etter å ha satt tre barn til verden, er det enkelte som påstår at jeg ikke virkelig har opplevd en fødsel. (Joda, det har vært litt vondt).

Men jeg har også reagert på en annen artikkel de siste dagene. Sturla Berg-Johansens uttalelser om at kvinner egner seg best hjemme og at likestillingen har gått for langt. Han lirer også av seg at han ikke tror at mange kvinner som satser på en yrkeskarriere, virkelig har behov for selvrealisering. Hallo? Hvordan er det mulig å komme med slike uttalelser? I 2009? Og jeg lurer alltid på hva man mener når man sier at likestillingen har kommet for langt. For langt? For meg ville det siste bety at kvinner hadde overtatt alle roller i samfunnet og at mennene hadde blitt undertrykt og mistet rettigheter. Men likestilling er da vel for pokker like muligheter, rettigheter og likeverd for begge kjønn? Og det er det vel ikke helt ennå, er det vel?

Hilsen en litt morsk nattblogger som nok bør gå og legge seg nå...

1 kommentar:

  1. Har ikke lest hva han Sturla Berg Johansen har sagt men han må da tulle? Han MENER vel ikke dette???
    Dersom det ikke er tøys er det vel et resultat av alt for mye dop...! Flåsete sagt men jeg er så UTROLIG lei menn som mener slikt. I 2009. Vi er vokst opp med de samme mulighetene og da skal vi vel for pokker ha mulighet til å leve med de samme rettighetene og. Mine røde strømper er absolutt på i dag!!!

    SvarSlett