5.1.09

Brrrr...


Jeg FRYSER! Og det er ikke utendørs jeg snakker om. Litt kulde utendørs er greit. Det er VINTER med stor V, det. At det stikker litt i nesa når man er ute og at man må ta på seg en ekstra genser, det er sånn det skal være. Men innendørs?

Det er bare et par rom her i huset som holder en nogenlunde temperatur for tiden og det er barnerom og bad. Resten av huset er et kuldehøl! Greit nok så pusses kjøkkenet opp nå og det er ikke helt ferdig isolert og er åpent ut til gangen osv, men i går da jeg sto og vasket opp, var det 8 grader i rommet. Da jeg hang opp klær i vaskekjelleren før i kveld, pustet jeg frostrøyk. I stua der jeg nå sitter, har jeg tent 23 stearinlys og grunnen til at det er 23 og ikke 30 er at sju allerede har brent ned. Og hadde enda lysene vært tent på grunn av at vi er så romantiske! Men neida, det er faktisk den eneste måten å få opp varmen her for tiden. Da jeg kom hjem fra jobb i dag, var det 18 grader i stua. Nå, sju timer og mange stearinlys seinere, er temperaturen oppe i 21,8. Og da har jeg ikke målt gulvtemperaturen.

Om vi bare fyrer med stearinlys? Neida, vi har elektrisk fyring. Men etter at vi byttet til automatsikringer for en tid tilbake, går strømmen i eninga bare vi vrir yttepytt på en bryter. Men det aller kaldeste rommet her i huset, tror jeg må være soverommet vårt. Da jeg av en eller annen grunn skulle inn dit i sted og gikk fra en gang som holder rundt 10 grader, slo en kuldevegg mot meg. Dynene må ristes fri for istapper... Og joda, vi har ovn inne på soverommet også, men for at den i det hele tatt skal være effektiv mot uisolerte vegger, må den skrus opp litt. Og når den skrus opp litt - går strømmen på de før nevnte varme rom i huset, bad og barnerom.

Defor skal jeg nå snart nok en gang bryte nyttårsforsett nr. 3 som går ut på at jeg skal slutte å sovne på sofaen, og heller gå opp å legge meg i senga mi med én gang. Nyttårsforsett nr. 3 utsettes herved på ubestemt tid!

5 kommentarer:

  1. Du får ut midden også av dyna på denne måten, så aldri så galt.... he he.

    SvarSlett
  2. Tror ikke et eneste levende vesen kan overleve på det rommet der! ;o)

    SvarSlett
  3. Åhhh, høres ikke deilig ut. Var på seminar i helgen og der hadde ikke helt fyringa kommet i gang etter juleferien. Det var ille og det er sikkert derfor jeg sitter hjemme i dag med heftig forkjølelse. men hjemme hos meg er det varmt og godt, kan også fyre på peisen om det blir ekstra ille. Men det er jo ingen trøst til deg:(

    SvarSlett
  4. Her bør det forefinnes en løsning på problemet snarest mulig, for dette er ikke bra!! (og jeg har hørt hosten din!) Er det overspenning som gjør at sikringene ryker? Vi har hatt samme problem, men det ble fikset for noen år tilbake. Men strengt tatt burde vi også ha skiftet ut hele anlegget. Men det var dette med pengene da!

    SvarSlett
  5. Grunnen til at sikringene ryker, er at vi i utgangspunktet har litt for lav kurs og at vi nå i tillegg henter strøm fra stua til feks kombiskap, arbeidslampe samt diverse elektiske verktøyer. Dette vil jo bedre seg til sommeren(?) når forhåpentligvis kjøkkenet er ferdig...

    SvarSlett