20.4.09

På tide å flytte ut

Altså, jeg mener ikke bokstavlig, har overhodet ingen planer om å forlate mann og barn. Det er vel heller de som forlater meg for kortere og lengre perioder. Nei, det jeg mener er at det snart er på tide å benytte seg av utearealene vi er i besittelse av. I går, dagen etter at jeg hadde vært på messa og blitt litt inspirert, var vel egentlig første dagen jeg stakk nesa utenfor ytterdøra for å sjekke hvilke herjinger vinterstormene hadde ført med seg. Og for å si det sånn, det er ikke bare innomhus vi har ting å fikse. Nå skal jeg ta dere med på en litt flau og skamfull omvisning i hagen min...


1) Terrassegulvet. Trenger en skikkelig, skikkelig skuring. Og grundig oljing.
2) Det er ikke bare gulv som trenger olje. Det stakkars bordet har blitt forsømt i to år. To år! Har veldig lyst på nytt, men enn så lenge kan man jo stelle pent med det man har!
3) Det samme med benken min. Olje, olje, olje. I fjor kom jeg så langt som til å få vasket og pusset den...
4) Trappa vår. Har aldri blitt fornøyd med den. Ikke sånn jeg så den formeg i det hele tatt. Alt for grove materialer.
5) Hva slags skjødesløse mennesker er det som lar grillen stå ute en hel vinter? Her må man fram med sandpapir, stålbørste, beis mm.
6) Gammelt dobbeltvindu, veldig klart for oppfriskning. Henger såvidt på plass i påvente av å skulle byttes ut med en verandadør.

7) "Blomsterbedet" mitt. Har nok hatt store planer, men... Om litt vokser det iallefall opp store, fine peoner der. Og lupiner.
8) Kompostbingen. Totalt rasert. Totalt katastrofe.
9) Tror ikke denne har overlevd vinteren...
10) Utsnitt av mitt elskede epletre. Snart, snart er det fullt av de vakreste blomster.
11) Har lenge ønsket meg en kyssebenk rundt det.
12) Siste rest av snø i hagen.

13) Gammelt, stygt og svampsugende panel. Skal byttes ut så fort som mulig!
14) Så mye stygt jeg har! Noe må kunne gjøres med dette inngangspartiet!
15) Den ferdige delen av rekkverket på terrassen.
16) Her skal det trolig etterhvert komme nytt gjerde mot naboen. Hvor mange år siden var det jeg fikk gjerdestolper i bursdagsgave, kjære? Fem år? 10? Fler??
17) Gjerde inn mot andre nabo. Ble satt opp av de som bodde der før de som bor der nå. Gikk visst tom for materialer og noen har visst aldri fullført det...
18) Samme nabo ønsket å benytte de gamle gjerdestolpene på nytt gjerde. Og de stolpene står selvfølgelig på vår side. Gjerdet ser derfor veldig halvferdig ut. Vet ikke hvordan det skal fikses.

19) Mannens impulskjøp av et gammelt vrak! Har til stor irritasjon stått og sperret veien for snømåking hele vinteren. Den skal vekk vekk vekk!
20) Merkelig, men det er nesten mer grus på denne siden av huset enn på selve gårdsplassen.
Skvallerkål trives utmerket her utover sommeren.
21) Aluminiumsgarasje. Aluminiumsgarasje med grønske etter tidligere snylteplanter. Noe så stygt!! Og trangt! Mannen, ikke meg, men mannen har tatt et par sidespeil ved innkjøring der. Planen var vel egentlig at den skulle skiftes ut denne sommeren, men på grunn av tidligere
angitte omstendigheter, utsettes prosjektet.
22) Lite utsnitt av hagen. Eller, det er nesten hele hagen...
23) Terrassen. Den virket stor da vi begynte å bygge den. Men du verden så trangt det blir når man skal ha møbler der. Bildet avslører vel også at den ikke er heeelt ferdig.
Og jeg hvisker veldig, veldig lavt at den ble påbegynt i 2002.
24) Hvor mange andre kan skryte av å ha jernbaneskinner i hagen?

3 kommentarer:

  1. Jeg ble så glad over din hyllest til epletreet. Hold fast i det så blir det andre også bra skal du se. Så lenge du kan sitte å se på treet er alt bra. Husk og kom med oppdaterte bilder mens blomstringen pågår.

    SvarSlett
  2. PS! etter inspirasjon fra deg kommer jeg snart med et lignende innlegg, for da jeg så meg om med nye øyne her i ettermiddag var jeg ikke lenger så høy i hatten. Så derfor: felles skjebne, felles trøst!!

    SvarSlett
  3. Greta: Jeg lover å komme med bilder! :o)

    HH: Hehe, jeg ser fram til å få se glimt fra dine omgivelser! ;o) Men husk, det er tidlig vår og litt grått ennå. Når det blir litt grønnere, blir det straks mye penere også! :o)

    SvarSlett