12.9.10

Bøker, bøker, bøker

Utfordringer gis og utfordringer tas. Og nå har jeg fått en om bøker av godeste Shy B. Jeg er ingen hurtigleser og jeg leser på langt nær så mye som jeg kunne ønske. Og jeg er alltid treig til å få med meg alt det jeg burde ha lest. Men noen bøker kommer jeg meg da gjennom i løpet av året.

Hvilken bok leser du akkurat nå?

Uff, det er her man må tilstå at ikke alle prinsipper (se forrige innlegg) er like lette å følge. Jeg har som målsetting å lese én og bare én bok om gangen. I perioder går det bra, men så sklir det skikkelig ut. Så for øyeblikket må jeg innrømme at jeg leser:


  • Menneskedyret av Brian Keaney (nærmer meg slutten)
  • The Book of Tomorrow av Cecilia Ahern (sånn ca. halvveis)
  • Spis, elsk, lev av Elizabeth Gilbert (nettopp begynt)
  • Flaggermusmannen av Jo Nesbø (digibok, kommet et godt stykke)
  • Skumringstimen av Johan Theorin (lydbok, men vet ikke helt hvor MP3-spilleren min er - Linn?)



Hvor liker du best å lese?

Jeg liker å lese på senga. Men har et stort problem med at jeg sovner mens jeg leser... Derfor er kanskje det beste stedet i sofakroken. Eller når jeg går tur eller lager mat (lydbok).

Hvilken bok skulle du ønske ble filmatisert?




Da jeg leste Dødslekene av Suzanne Collins tenkte jeg med én gang at dette burde bli film. Selv om den trolig ville ha mange likheter med Battle Royale. Nå viser det seg imidlertid at jeg faktisk får ønsket oppfylt! Hunger Games begynner trolig innspillingen neste år.






Hva er favorittboka di?


 

Å, det er så vanskelig å plukke ut bare én bok når man får sånne spørsmål. Samtidig er jeg usikker på om jeg egentlig har lest favorittboka mi enda. Jeg håper jeg har mange gode leseopplevelser å se fram til. Men enn så lenge tror jeg at jeg trygt kan plassere Lillelord av Johan Borgen på topp. Med Den lille prinsen av Antoine de Saint-Exupérys og Boktyven av Markus Zusak blant topp 10.





Er det noen bøker du ser fram til å lese de neste månedene?



Jeg ser fram til å komme videre med 1001-prosjektet mitt igjen og det er (fortsatt) Jan Kjærstad med Forføreren som står for tur.






Hva synes du er den fineste forsiden på en bok?

Det er helt umulig å svare på. I gjenfinningsøyemed er jeg ikke spesielt glad i svarte omslag. Mange barnebøker er forseggjorte og fine, engelskspråklige like så. Det hender jeg faller i staver over ei bok, men jeg kommer ikke på en spesiell akkurat nå.




Forseggjorte framsider som ikke helt kommer fram på bildet her. Ottoline med sølvpynt og også festlig innhold, Aherns bok er et eksempel på en engelskspråklig forside og Kristopher Schau sin bok har en retro-look som skiller seg ut i mengden.

Og med dette gir jeg utfordringen videre til andre bokelskere:

3 kommentarer:

  1. Den er på Rena. ^^
    Men all musikken din ligger på PC-en min, fikser når jeg kommer hjem!

    SvarSlett
  2. Spis elsk lev er en herlig bok. Tankevekkende...

    Lese på sengen - må lese på sengen, kanskje jeg bare orker et avsnitt, men bare må...

    Fin blogg du har!

    SvarSlett
  3. Jeg tar oppfordringen jeg, vet du;o)

    SvarSlett