26.12.09

Dødsleker og andre anbefalinger



Det er nesten så man har lyst til å be vampyrer og trollmenn om å gå og legge seg, men jeg skal ikke strekke det så langt. Men at Suzanne Collins har skrevet noen utrolig bra ungdomsbøker, skal det ikke være tvil om.

I Dødslekene befinner vi oss et stykke inn framtiden i nasjonen Panem, rester etter det tidligere Nord-Amerika. Nasjonen er delt i 12 distrikter som styres diktatorisk fra hovedstaden Capitol. Hvert år arrangeres det et realytishow som sendes direkte på tv. To ungdommer mellom 12-18 år fra hvert distrikt plukkes ut til å delta. Og reglene er såre enkle; den siste deltageren som er i live, utropes til vinner.

Katniss er 16 år og lever i det aller fattigste distriktet. Da det er tid for utvelgelsen til årets Dødsleker, viser det seg at Katniss fire å yngre søster Prim blir trukket ut for å delta. Katniss velger da å ta søsterens plass for å redde henne og blir selv sendt rett inn i en kamp på liv og død.

Jeg kan ikke si for mye om oppfølgerboka Opp i flammer uten å røpe for mye av handlingen i bok nummer en. Men jeg kan si så mye at resultatet av realityshowet der Katniss deltar, fører til et begynnende opprør blant befolkningen i hele nasjonen. Capitol føler seg ydmyket og vil demonstrere makt og styrke. Neste års dødsleker blir derfor arrangert med en ny vri…

Jeg ser på Bokkildens sider at bøkene er lagt i kategorien 10-12 år. Jeg er ikke restriktiv når det gjelder anbefaling av bøker og jeg prøver etter beste evne å ikke undervurdere barn, men jeg ville aldri anbefalt disse bøkene til en på 10. Bøkene er lettleste, veldig spennende og svært godt skrevet, men handlingen er til tider rett og slett grusom. Hvis noen har sett den japanske filmen Battle Royale, vet de hva jeg snakker om.

Her i huset er det mor og de to eldste døtrene som har kastet seg over bøkene. Og vi kan nesten ikke vente på bok nummer tre som forventes å komme i 2010. Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar