13.10.09

Hank von Superstar



(Bildet er frekt og freidig lånt fra Det Norske Teaterets hjemmeside)

Hadde nesten lyst til å bruke overskriften Jesus von Helvete, men fant ut at det ble litt for drøyt. Men uansett, i dag har jeg vært på teater og sett musikalen Jesus Christ Superstar og må få si at det var en stor opplevelse. Kulissene var tøffe og dratt inn i nåtidens undergrunnsmiljø med uteliggere, narkomane og prostituerte og det fungerte bra. Jeg var før forestillingen og er fortsatt etter forestillingen noe usikker på valget av Hank von Helvete alias Hans-Erik Dyvik Husby i rollen som Jesus. Hank er rå og når det rocker fungerer han greit, men i sarte partier synes jeg ikke det blir helt bra. Og jeg må jo også si at han gjør at det Jesus-bildet man kanskje har skapt seg, blir noe forvrengt. Men det er helt greit. Den andre ørlille skuffelsen er rollen til Maria Magdalene og framførelsen av en av de fineste sangene I don't know how to love him. Dette er en følelsesladet sang som jeg synes blir noe anonymisert i forestillingen.

Men så har vi Judas da, i Frank Kjosås skikkelse. Og jeg må bare si at han bærer mye av forestillingen og rett og slett eier scenen. En fantastisk sanger.

Alt i alt en flott forestilling som spesielt tar seg opp i andre akt og har en gåsehudaktig avsluttning på det hele.

Legger ved en videosnutt av den "ekte" Jesus fra filmen fra 1973:


4 kommentarer:

  1. Det var akkurat sånn jeg også opplevde forestillingen. Hank er ingen mann for sarte og såre partier, men der han fikk trøkke til synes jeg stemmen hans kom til sin rett. Men Kjosås er det bare å bøye seg i støvet for. For en fantastisk stemme og utstråling!!
    Synes kvinneskikkelsene Annan og Pontus Pilatus også var artige.

    SvarSlett
  2. Jeg tok sjangsen på Hank von Jesus jeg da:
    http://gretasreiseblogg.blogspot.com/2009/09/hank-von-jesus.html
    Ellers ser jeg at vi har omtrent samme opplevelsen, bortsett fra Maria som jeg synes sang sangen sin veldig bra, mindre pompøs enn mange syngedamer har gjort gjennom tidene.

    SvarSlett
  3. Jeg har også lyst til å se denne forestillingen! Jeg syns Frank Kjosås er helt fenomenal, og ikke så rent lite kjekk heller :) Har sett mange forestillinger på det norske teatret hvor han har vært med, og han gjør det fantastisk hver gang.

    SvarSlett
  4. LilleAsk: Det i det hele tatt å gjøre om Pontus til kvinne er fascinerende. :o)

    Greta: Jeg leste anmeldelsen din! Og jeg skifta mellom å synes "Maria" synge bra og kanskje litt mindre bra, men hun gjorde meg nysgjerrig. Men jeg synes nevnte låt ble for anonym.

    Kine: Nesten rart at du ikke var der! Forestillingen vi var på, var en skoleforestilling for videregående skoler og jobben min fikk billetter av fylkeskommunen.

    SvarSlett