20.10.12

Dask på lanken

Nå er det slett ingen kontroversiell barneoppdragelse jeg har tenkt å snakke om. Det er rett og slett jeg meg selv som har fått en aldri så liten kilevink fra overmakten:

Vi har mottatt en DMCA-klage (DMCA = Digital Millenium Copyright Act) for bloggen dinHeidis øyeblikk. En e-post med detaljer om klagen ble sendt til deg 11.okt.2012, og vi har tilbakestilt statusen for innlegget til "Utkast". Du kan redigere det her. Du kan publisere innlegget på nytt når du har fjernet støtende innhold og/eller koblinger. Hvis du mener du har rett til å legge inn dette innholdet, kan du sende inn et motkrav til oss. Hvis du vil ha mer informasjon om DMCA-retningslinjene (DMCA = Digital Millenium Copyright Act) våre, klikker du her. Takk.

Jeg må innrømme at man blir litt skjelven når det rasles med sabler fra den kanten. Altså Amerika. Og man ser for seg søksmål i millionklassen. Og når det i tillegg i e-posten nevnes noe om å søke juridisk hjelp, da... Men nå har jo blogger/google vært så vennlige å fjerne innlegget for almenheten, så den største katastrofen er unngått. 

Men hva handler så dette støtende innlegget om? Som faktisk har ligget ute i nesten to år. 
Ironisk nok er overskriften på det Avsløringer. Men det dreier seg rett og slett om en utfordring om å avsløre ting om seg selv. Som fire steder man har bodd, fire steder man har jobba, fire tv-programmer man følger med på osv. Og jeg har saumfart innlegget etter obskure detaljer, men bortsett fra at jeg nevner at jeg gjerne skulle ha befunnet meg under ei god, varm dyne, tror jeg det meste er ganske harmløst. Nei, det er nok heller bildebruken det er blitt slått ned på. Jeg har tydeligvis tyvlånt et bilde på nettet, noe jeg egentlig prøver å være ganske forsiktig med. Men det skjer. Jeg innrømmer det. Og i dette tilfellet har jeg altså krenket noens rettigheter. Og det er ikke bra. 

Nå skulle jeg selvfølgelig gjerne visst hvilket bilde jeg har brukt. For bildet er fjernet fra innlegget (med underoverskriften Fire steder jeg gjerne skulle vært akkurat nå - det er her dyne nevnes...) og erstattet med noe som ligner dette:


(Dette er IKKE tyvlånt, ei heller en kopi. Men muligens et plagiat. Men jeg har laget det helt selv. I PowerPoint, faktisk.)


Nå skal det visstnok være mulig å finne igjen det støtende innholdet på sidene til DMCA (altså ikke YMCA - begynte du å synge på den nå?), men uproft nok har søkesidene deres ligget nede siden jeg mottok e-posten. Så enn så lenge må jeg leve i uvisshet.

Har du bedrevet med ulovligheter i det siste?

Og så klarer jeg ikke å dy meg:




10 kommentarer:

  1. Ha ha, er det sant? Huff, sånt er jo litt ekkelt... Husker du hvilket bilde det var?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke snøring! Men jeg har nevnt lyse kvelder, dyne, Provence og Jersey i innlegget. Ikke noe typisk amerikansk iallefall! ;o)

      Slett
  2. Du, Heidi, du Heidi - du kan jammen få oss til å trekke på smilebåndet, og faktisk må jeg innrømme...le ...litt...og mer da jeg ser på denne gamle video'n/sangen....hakke sett den på år og dag !

    vel, så lenge du ikke har fått erstatningssøksmål eller innkalt til retten i US, er det vel greit med deg ? Men, skjønner du fikk deg ett støkk....ikke no' moro dette her - men det ble ett herlige innlegg, da !

    God helg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kunne jo alltids fått meg en Amerika-tur? ;o)

      Slett
  3. Hæ? Er det sant? Har nokon reagert på eit bilde som har lagt ute i 2 år...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tydeligvis! Og det var forresten DU som ga meg utfordringen! ;o)

      Slett
    2. Ja, veit du ! Akkurat det begynte eg å tenke på når eg las det. Hugsa at det var nokre slike utfordringar på gang i dei tider. Eg er vel under oppsikt eg også....

      Slett
  4. Hm...trodde ikke det gikk ann..på den andre siden..jeg er forbryter selv denne uka,,
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff, vi forbrytere får holde sammen...

      Slett
  5. Visste jeg det ikke: Du har faktisk ugler i mosen, eller kanskje var det soveposen?

    De over there er ikke til å joike med)

    SvarSlett