3.9.11

Jørgen + Anne = sant

Ukas varmeste filmanbefaling!


Jørgen + Anne = sant er absolutt en av de bedre, om ikke den beste, norske barnefilmen jeg noen gang har sett! Ungene spiller så naturlig og sjarmerende at det er en fryd og med et ordforråd som vel må sies å være naturlig for dagens 10-åringer (ja, det bannes). De voksne blir heldigvis ikke framstilt som parodier på seg selv (noe som dessverre er vanlig i barnefilmer), men fungerer naturlig i bakgrunnen i filmen. Handlingen dreier seg om kjærlighet og forelskelse og her maktes det virkelig å ta ungene på alvor med alle de følelsene dét innebærer. 

"Veldig bra, søt og skummel på en gang!" var 13-åringens kommentar. Jeg er helt enig med henne. Løp og lei, eller gjør som meg, lån på biblioteket!

4 kommentarer:

  1. Hva?!
    Jeg må si meg totalt uenig. Tok med meg kusinen min på 10 år på den filmen jeg. Og vi begge satt med munnen oppe helt sjokkert over banningen. Syntes det var ordentlig ufint. Er det virkelig akseptabelt med slik banning i den alderen nå?

    23 år på beina her, og det er da ikke så lenge siden jeg var ung. Da pratet man ikke sånn.

    SvarSlett
  2. Det var da virkelig ikke så mye banning i filmen? Det kom da bare et par, tre fraser? Om det er akseptabelt er én ting, om det gjøres er noe helt annet.

    Jeg har selv tre jenter som har vært veldig forsiktig med ordbruken, 13-åringen har ikke noe særlig med fy-ord i sitt vokabular. Men for over 20 år siden (hjelpes!) underviste jeg en 10-åring i musikk. Han brukte f-ordet i hver eneste setning! Jeg skjønte hvorfor da jeg snakket med faren...

    Er du 23 år vil jeg påstå at du fortsatt er ung. ;o) At dere ikke pratet sånn for 13 år siden avhenger sikkert av miljøet man vanker i. For meg, som er 20 år eldre enn deg, var ikke språket verken overraskende eller sjokkerende. Selv om vi dengang kanskje var et par-tre år eldre før vi snakket sånn.

    SvarSlett
  3. tjohei,her var det liv!

    Uansett, har ikke fått sett filmen, for min 16-åring ville ikke bli med -ufattelig nok.

    men vet du? jeg rett og slett ELSKET den boka!!! Husker at jeg leste den uten stopp.

    banning? å huffameg da!!!
    pokker altså, da kan jeg ikke ta med meg 5-åringen min heller!!

    SvarSlett
  4. Jeg leste denne boka mange ganger da jeg var unge og elska den :)

    SvarSlett