31.10.10

Halloween vs HalloVenn

Altså, jeg er en stor tilhenger av halloween. Jeg synes det er festlig med et lyspunkt i den mørke tida fram mot jul. At ikke alle er enig med meg, lever jeg godt med. Men jeg må innrømme at jeg blir litt oppgitt når motstandere av halloween slår seg sammen og lager et arrangement omtrent helt likt halloween og kaller det HalloVenn. Der unga skal kle seg ut og leke og spise godis. Hva er poenget, liksom?

Halloween er en så ung tradisjon i Norge at vi har mulighet til å forme den som vi vil. Og min personlige erfaring er at det etter å ha blitt hausa opp noen år, har roet seg noe ned. Det er de søte, små som kommer på døra her og spør om knask eller knep, slett ingen store, skumle djevler av noen tenåringsslasker. Og mens den 10-årige Pia syntes det var morsomt å gå fra dør til dør, foretrekker den 12-årige Pia å åpne døra for spøkelsene.

Førstemann som ringte på her i kveld, var i følge døråpnersken en trollmannscowboy med en spiderman-mamma på slep. Får det vært søtere? Og den My Little Pony-kloningen med vinger på ryggen som jeg møtte på kveldstur med Gamla, var så langt fra skummel som man kan komme.

Her i huset har vi iallefall både gresskar og godis og ønsker både søte og skumle velkommen!


Krapylet ferdig halloweenpyntet. Se bort fra det anklagende blikket...

Årets gresskar, lite og søtt!

Gresskarlysbøtte

Og godis nok til alle!

7 kommentarer:

  1. En scrappa hund! Kult!
    Her himler vi også litt over HalloVenn - skumle kostymer var ikke lov - man skulle kle seg ut som prinsesser og pirater (!) og sånn. Og pirater er jo IKKE skummelt!

    SvarSlett
  2. HalloVenn har jeg ikke hørt om før, det blir for teitt. Da kan man jo like greit vente til karnevalstiden. Som forresten heller ikke er norsk opprinnelig. For det er fra Brasil...

    Ja ja, mange argumenter for at ikke unga skal ha det gøy. Jeg har vært ute og gått og sett utrolig mange glade og "skumle" barn. Liker denne kvelden jeg.

    SvarSlett
  3. Eg er imponert over innsatsen til mange av med-bloggerene mine i dag!
    Og eg har gått fra å vera ein motstander, til ein likegyldig Halloween'er til ein mykje meir positiv ein :)
    Ha ein fin halloween!
    (skal det vera noko alternativ til Halloween - så syns eg forresten Hallo-vin var bedre enn venne-alternativet)

    SvarSlett
  4. Bildet ab Krapylet er bare hysterisk stilig, det anglagende blikket, ho ho. Men fin var dyret. ☺

    SvarSlett
  5. Jeg DIGGER halloween!!!! Fargene, stemningen, spenningen...ja alt!!!! Men så har jeg bodd i USA også, bare ett år riktignok...men husker allikevel denne feiringen godt!! (Og jeg liker dette bedre enn julebukk faktisk...)
    Hvem kan motstå små gjenferd, monstere, dracula...he, he...søte er de!!!!

    SvarSlett
  6. Det ligger en Award til deg hos meg. Gir den fordi du skriver bra, koser meg med innleggene dine.

    Her er halloween overstått, masse koselige besøk...og de oppfører seg veldig bra :o) (mulig det er fordi de får knask og ikke knep..)

    monica

    SvarSlett
  7. Pia: Her scrapper vi det som scrappes kan! Nei, pirater er slett ikke skumle! ;o)

    C-mor: Jeg også! :o)

    Ingrid: Det er rart hva man venner seg til! ;o)

    Elisabeth: Krapylet kler det meste! ;o)

    Heidi: Det hadde vært festlig å oppleve det i USA! :o)

    Monica: Det er knask som gjelder! Tusen takk for kirsebær! :o)

    SvarSlett