21.3.09

Bok-kupp - og et prosjekt

Shopoholiker er en betegnelse som absolutt ikke passer på meg, men jeg skal ikke nekte for at en god handel kan være god medisin mot frustrasjoner. I dag føler jeg at jeg har gjort en god handel! (Om det egentlig har hjulpet på frustrasjonene, får være en annen sak...).

Altså, når man kommer inn i bokhandelen og ser at de selger ut bøker til halv pris av allerede nedsatt mammutpris, da klarer ikke en bokelsker å dy seg. Jeg, som i jobben min hver dag trolig er i nærkontakt med flere bøker enn de fleste, elsker å holde i en "ny" og ubrukt bok. Og når man så får sju bøker til en pris av under 400,- kroner! O lykke!

To av bøkene omhandler bordekking, noe som kommer til å bli svært nyttig når kjøkkenet en gang blir ferdig og jeg atter kan invitere gjester til mitt ringe hjem. Det tredje boken heter "Bartenderens guide" og for meg som har nærkontakt med alkohol knapt en håndfull ganger i året og aldri vet hva folk snakker om når de nevner en drink, har i grunn ønsket meg en sånn bok en stund. De to neste bøkene fikk Pia og den ene av dem omhandler Mars, noe som passer en kommende astronom godt. Bok nummer seks er jeg egentlig litt usikker på om det er Pia eller jeg som skal eie. "And, Døden og tulipanen" av Wolf Erlbruch er en vakker og underfundig liten historie om døden. En fortelling med klassikerpreg.

Men det er egentlig bok nummer sju jeg setter mest pris på av alle. "1001 bøker du må lese før du dør" er en type bok jeg har vært utkikk etter lenge. Riktignok skulle jeg kanskje ønske at tittelen hadde vært "101..." istedet for "1001...", det hadde vært litt mer overkommelig. Etter å ha bladd raskt gjennom boken, ser jeg at jeg egentlig bare har sånn ca 988 bøker igjen å lese... Moro er det iallefall at tre av mine absolutte favoritter er nevnt og da selvfølgelig også lest: "Lillelord" av Johan Borgen, " Den lille prinsen" av Antoine de Saint-Exupéry, og "Den hemmelige historien" av Donna Tartt. Desto flere av bøkene er sett i filmatiserte utgaver, men det tror jeg ikke skal telle i denne sammenheng. Og nå kanskje noen har lyst til å gjette hva Heidis kommende prosjekt skal bestå i? Jeg må bare bli ferdig med noen andre planlagt leste bøker først...

5 kommentarer:

  1. Jeg kjøpte også 1001 bøker på Mammut, og fant ut at jeg hadde lest 29 bøker ellerno. Jeg trodde riktignok jeg hadde lest mange fler, men det mange "bare sett filmen"-tilfeller :P

    SvarSlett
  2. Jeg tror for min del jeg skal begynne med å gå inn i en bokhandel...

    SvarSlett
  3. Ja, du som blir så mye alene fremover har plenty av tid til å lese 1000 bøker. Burde være lett match. Regner med at du er ferdig i løpet av året!

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Kine: Hadde jeg bare fått tak i "1001 filmer..." så hadde nok resultatet vært bedre... :o)

    Therese: Hva er galt med et bibliotek?

    HH: Nå har jeg bare igjen 988 bøker å lese, så ja, dette skal nok gå bra! ;o)

    SvarSlett