4.12.08

Det heter KLEMENTIN

Bare så det er sagt, den deilige, søte, oransje frukten vi mesker oss med nå i disse førjulstider, er klementiner! Og altså IKKE mandariner! Det rare er at det bare er 38% av oss som er klar over dette. Hele 32% tror det er mandariner vi spiser mens 22% tror vi har både klementiner og mandariner. Men hvis man ser bort fra den hermetiske varianten, så har man faktisk ikke importert mandariner til Norge på over 20 år!

Og grunnene til at vi foretrekker klementiner framfor mandariner er:
- klementiner er søtere enn mandariner
- klementiner er lettere å skrelle fordi de har tykkere skall
- klementiner har ikke steiner. (Hvis de allikevel har steiner, tyder det på at de har vokst nær et sitrontre og at biene har bomma litt under pollineringen.)

(kilder: frukt.no og matoppskrift.no)

6 kommentarer:

  1. Klementiner all the way! Men man må plukke bort det hvite ekle før man spiser dem :)

    SvarSlett
  2. Var det en sitron jeg spiste her om dagen med i alle fall en stein i hver båt da?

    SvarSlett
  3. Ha ha:) Men jeg tillater meg altså å kalle det for mandarin allikevel framover. Tror jeg kan leve lykkelig med det, altså!
    Jeg tillater meg også å kalle alle gule klistrelapper for Post-It SELV om de kommer fra en annen leverandør enn 3M! Og er like glad for det!

    SvarSlett
  4. Kine: Her spises rubbel og bit!Ja, kanskje utenom skall og evt. steiner, da. ;o)

    Greta: Hvis den var sur og gul så var den nok en sitron! Ellers så var det bare en klementin med sitrongener! :o)

    C-mor: Og barna dine kommer til å kalle det mandariner selv 40 år etter at vi sluttet å importere det og ingen andre lenger aner hva de snakker om... ;o)

    SvarSlett
  5. *hurra for klementin*

    Jeg er visst blandt de 38% som sier klementin :) Jeg synes det er så fasinerende at barn kaller det for mandariner enda de aldri har spist en eneste mandarin, artig hvordan ting henger ved.

    SvarSlett
  6. Yezz, så lenge de plukker de fra trærne selv i Spania av og til så kan det vel passere...? Same same, ber jeg om en mandarin får jeg uansett en liten oransje frukt og blir så fornyd atte:)

    SvarSlett