3.5.15

Godfilmer!

Så langt i år har jeg sett drøyt 50 filmer. Og det er slett ikke bare gull jeg har brukt tida mi på (Netflix har noen godbiter, men uendelige mengder med fyllstoff!). Derfor er det så deilig når man kommer over filmer som virkelig treffer!


Pride: Vi snakker 1984. Gruvearbeiderne i Storbritannia er i streik, noe som begynner å tære på familiene deres. De homofile kjemper sin egen kamp og en gruppe homofile assosierer gruvearbeiderfamilienes problemer med sine egne og bestemmer seg for å samle inn penger til de streikende. Problemet er å få noen til å frivillig ta imot donasjonene. Til slutt er det et gruvesamfunn i Wales som takker ja og det er duket for en kulturkollisjon uten like. Dette er en skikkelig godfilm! Jeg synes ikke den er så hysterisk morsom som den blir annonsert som, men det er lun humor, fine personligheter og lærdom om at man ikke skal skue hunden på hårene!



Interstellar: Jeg ble svært begeistret for filmen Gravity i 2013, Interstellar er en sci-fi i samme kategori. Men mens Gravity er basert på eksisterende romfartsforutsetninger, er Interstellar mer basert på teorier og framtidsvisjoner. Det blir en del teorier om ormehull og tidsreiser samt fagspråk jeg ikke har peiling på, men filmen blir ikke mindre spennende for det. Og jeg blir alltid imponert over hvordan man trakterer romferger i kritiske situasjoner og er veldig glad for at jeg aldri kommer til å komme i en sånn situasjon selv. Eneste ankepunktet mot Interstellar, er at den kanskje er litt lang med sine 2 timer og 48 minutter. Vi måtte dele den opp over to dager.


1 kommentar:

  1. Alltid moro å se en virkelig god film !
    Blir som en virkelig god bok, som er det jeg har lest for det meste....ikke fått sett så mange fine filmer hittil i år, men i Italia har jeg Netflex og ei heller her i Norge...hmm....noe jeg vel burde finne ut av? Ellers, henger jeg vel neppe med i den digitale tv-verden skjønner jeg:)

    SvarSlett