25.11.13

The american way

Snart jul eller ei, mat må man ha uansett! Og torsdag denne uka, feirer amerikanerne thanksgiving. Nå har ikke jeg noen planer om å adoptere denne tradisjonen, men jeg må innrømme at jeg lenge har hatt lyst til innta et skikkelig thanksgivingmåltid med kalkun og diverse tilbehør. Derfor er nå kalkun innkjøpt og skal i slutten av uka forhåpentligvis inngå i et fortreffelig måltid.

Men ikke nok med det! Vi tar den selvfølgelig helt ut denne uka og server kun amerikansk mat til middag. Oppskriftene har jeg tenkt å hente fra denne boka, som jeg tilfeldigvis har i mitt eie:

Far heter Daddy - faren min het Helge...

Spørsmålet nå er om den amerikanske maten er så gjennomført usunn som jeg ofte har innbilt meg. Men etter å bladd i boka, ser det ut til at man kan finne retter til litt mer nøkternt kosthold også. Dagens rett ble dermed Corn chowder (tykk, kremet maissuppe).

Nesten grøttykk suppe.

Jeg "klarte" ikke helt å følge oppskriften til Craig Whitson, men har omtrent de samme ingrediensene. Her er Heidis versjon av Corn chowder:

(4 porsjoner)
1 pakke bacon
1 gul løk
1/2 rød paprika
1/2 rød chili
1 boks hermetiske (hakkede) tomater
2 små bokser mais
2 poteter
3 dl vann
1 kartong matfløte
1 ts salt
1 ts sukker
1/8 ts malt allehånde
sort pepper

Kutt grønnsakene i terninger og baconet i mindre biter. Stek baconet sprøtt i en tykkbunnet kjele før du lar det trekke av på kjøkkenpapir. Stek løken i baconfettet og la paprika og chili surre med et par minutter. Tilsett hermetiske tomater, potet og vann, samt salt, sukker og allehånde. Kok opp og la trekke til poteten er mør (ca. 15 minutter). 

Tilsett halvannen boks med maiskorn og kjør blandingen glatt med en stavmikser (akkurat dette sto det ingenting om i den opprinnelige oppskriften...). 

Tilsett matfløten og gi det hele et oppkok. Ha i resten av maisen og smak til med pepper. Tilsett mer væske (vann eller melk) hvis du synes suppa er for tykk. Dryss over baconet til slutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar