9.8.15

Været og sånn

Jeg tror jeg har relativt mange med meg når jeg påstår at sommerværet i år, det har vært - vel - ganske ræva! Det har blåst, det har regna og det har liksom aldri blitt ordentlig, ordentlig varmt. Seriøst, jeg gikk en tur i midten av juli - en av de pene dagene - og kjente det kalde draget i lufta. Det draget som man helst ikke bør kjenne før langt ut i august, kanskje ikke før i september! Nå er ikke jeg et sånt veldig solhungrig menneske, men jeg tror de fleste personer har behov for litt varme, lys og stabilitet om sommeren. Det hjelper ikke at Meterologisk institutt går ut og sier at temperaturen kun har vært 0,5 grader (eller noe sånt) lavere enn NORMALEN, men hva pokker er normalen? Og så har vi de stadige avisoverskriftene: Nyt finværet, det vil ikke vare eller Ingen utsikter til sommervær med det første eller Neste uke kommer sommeren!, men så kom den visst ikke allikevel.

Nå ble vi grundig bortskjemt i fjor, selv om fjorårssommeren var mer sånn som jeg husker barndommens sommere. Trolig er det selvbedrag. Men nå husker jeg sommere som har vært ganske så like årets sommer også, der vi for eksempel aldri fikk olja utebenken fordi det aldri ble tørt nok. Men det er definitivt én ting til vi har blitt snytt for i år, som vi iallfall har hatt de par-tre siste årene, nemlig påskesommeren! En periode i mars/april som har hatt tilnærma sommerlige temperaturer og som har gjort at grillsesong og hageliv har startet ekstra tidlig (og som for det meste har gitt oss falske forhåpninger). Det hjelper ikke at påsken var tidlig i år, perioden kom uansett ikke.

Men, det er iallfall én positiv ting oppi alt elendet: På denne tiden i fjor, midt i alt strålende sommervær, begynte folk å gnåle om at det var høst! August er ikke høst, august er fortsatt sommer! Og jeg kan tenke meg at grunnen til at jeg knapt har hørt ordet høst så langt denne måneden, er at folk fortsatt håper og venter på, at vi iallfall skal få ei fin og varm uke før vi begynner å forberede oss til jul!

Juli i fjor, Heidi sitter ute på terrassen i strålende vær.

Slutten av juni i år, Heidi og Mannen på strålende konsert i ikke så strålende vær. 
Var SÅ glad for at jeg hadde tatt med meg vinterkåpa på tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar