25.7.08

Oppussing

Min mann har begynt å pusse opp kjøkkenet. Eller, rive ned er vel et mer dekkende begrep. Helt på egenhånd har han funnet ut at var det på tide å begynne. Det vil si, vi har jo pratet om det lenge. Og med det originale 50-tallskjøkkenet vi har levd med i mange år, føles det egentlig tvingende nødvendig. Planen vår til nå har vært at vi først skulle rydde i kjelleren, slik at vi skulle ha plass til å sette bort alt kjøkkenutstyret før vi begynte rive kjøkkenet. Heidi gledet seg til å få ryddig kjeller...

På torsdag ringer mannen Heidi på jobben (mannen har fortsatt ferie, mens Heidi må jobbe og slite...?). Han hadde lyst til å begynne på kjøkken nå! Nei, rydde kjeller er kjedelig! Rydding kan gjøres av andre (les: Heidi). Han vil begynne på kjøkken! Heidi blir litt.... hmm, irritert. Og sier litt oppgitt at han får begynne med å tenke ut hvor kjøleskap etc. må stå under oppussingen. Med det resultat at når Heidi kommer hjem fra jobben, er gangen totalt ommøblert! Kommoden er flyttet, skohylla står oppå kommoden. Der kommoden sto, står nå kjøleskapet og ved siden av kjøleskapet, står gryteskapet...

På kjøkkenet er oppvaska nesten tatt, kjøkkenbordet er nesten ryddet etter frokosten og på en stol står en fornøyd mann og river ned lister fra tak og plater fra vegger. Og kjøkkenet er ikke tømt for ting og tang. Det hersker mildt sagt et lite kaos (noe det forøvrig gjør ganske ofte også uten at oppussing er på gang). Heidi er ikke helt fornøyd med tingenes tilstand, og tilbringer stort sett kvelden i stua. Men mannens svigermor er veldig fornøyd og forstår ikke helt at datteren hennes ikke styrter til og hjelper mannen med å få ryddet unna ting. Joda, jeg skal hjelpe til etterhvert. Og ja, jeg er veldig fornøyd med å skulle få nytt kjøkken. Og jeg regner med at innen jul(!) vil kjøkkenet sikkert være ferdig. Nevnte jeg at vi ikke har bestemt hva slags kjøkken vi skal ha? At vi langt mindre har bestilt et? At fargevalget ikke er gjort? Gulv...?

Jeg innbiller meg at det blir en del lettvinte middagsløsninger en periode. Med godværet kan vi grille og det er sikkert en pizzamann som blir veldig glad i oss etterhvert! ;o)


I dette hjørnet stod kjøleskapet før jeg dro på jobb torsdag morgen.
Da var det også plater på vegger og i tak samt lister på utvalgte steder.
Et originalt 50-tallskjøkkenoverskap. Overmodent for utskifting.

6 kommentarer:

  1. Oh my oh my! Tror ikke jeg skal si så mye om hva jeg tenker om denne saken - men jeg tegnet kjøkkenet vårt sikkert 20 ganger før vi kom til den løsningen vi har nå..og ble superfornøyd. Og det forrige kjøkkenet vårt tegnet jeg også. Og jeg synes slikt er fryktelig gøy, så du skal ikke se bort fra at det kommer noen velmente råd fra meg utover høsten;-) Så får du heller si NOK hvis jeg maser for mye. He he. Grillmat og pizza er jo også godt. Men start med kjøkkenboka til Terence Conran og hent litt inspirasjon derfra,den er ganske så fin:-)

    SvarSlett
  2. Haha, du har vel egentlig allerede sagt ganske tydelig hva du mener om saken?! ;o)

    Men, du kan gjerne få målene av kjøkkenet vårt og tegne egne forslag! :o) Tidligere i vår var vi hos Kvik for å få nye tanker og ideer, med det resultat at vi etter to timer ender opp med omtrent samme løsning som vi har fått tegnet to andre steder før og som dessuten tilsvarer tegninger vi har laget selv... Konsulenten hos Kvik sa forøvrig at han skulle snakke med kollegene sine for å se om de fant på andre løsninger, men vi har aldri hørt noe siden... Vi er VELDIG åpne for å se andre løsninger, men rommet i seg selv skaper visse begrensninger. Jeg skal iallefall sjekke ut boka til Terence! :o)

    SvarSlett
  3. Liker hvordan du konsekvent kaller pappa for "Mannen".
    Det gjør han mystisk. Og det er et ord jeg absolutt ikke forbinder med pappa.

    SvarSlett
  4. La nå MANNEN få være litt mystisk! ;o)

    SvarSlett
  5. Jeg vet at det har skjedd mye mer på kjøkkenet enn dette. Mer bilder! Dette er inspirerende for meg som har et og annet prosjekt gående i huset selv..... :o)

    SvarSlett
  6. Hehe, så mye mer har det jo ikke skjedd ennå og jeg kan jo ikke legge ut bildene av alt rotet! Men jeg lover at jeg skal oppdatere etterhvert! Men, har du noe du må gjøre med huset ditt da??? ;o)

    SvarSlett